קודם כל, אני חייב להודות שאני משוחד - לדעתי זהו אחד המשחקים הטובים ביותר בכל הזמנים. המשחק משלב הרפתקה ופעולה בצורה מושלמת; יש לו עלילה עם עומק שמתפתחת במהלך המשחק; והוא משלב מטרה רצינית עם הרבה הומור.
רקע כללי: במלחמה בין ברית הכוכבים החופשיים (בה היו גם בני האדם) להיררכיה של האור-קואנים, הפסידה הברית. חברי הברית שועבדו ונכלאו בכוכביהם, תחת מעטה בלתי חדיר. חלק מהאור-קואנים אפילו תכננו להשמיד את כל החיים התבוניים. השחקן מגלם מדען, שחקר כוכב מרוחק בעת המלחמה, ונשאר תקוע שם. במחקרו, הוא גילה טכנולוגיה מתקדמת של גזע קדום, ובנה ספינת חלל. הוא יוצא לעבר כדור הארץ, במטרה להציל את האנושות ואת בעלות בריתה.
יוצרי המשחק עשו עבודה מבריקה - הם בנו עולם שלם עם גזעים שונים, כאשר לכל אחד מהם אופי משלו, סגנון דיבור, היסטוריה מורכבת ומערכת יחסים עם הגזעים האחרים.
סוג: המשחק מערב אלמנטים שונים. בחלקו הגדול הוא משחק הרפתקה: צריך לדבר עם דמויות, לחפש חפצים ולפתור חידות.
אלמנט נוסף הוא פעולה: לעיתים יש קרבות חלל בין הצי של השחקן לספינות של ההיררכיה. במקרה כזה יש לבחור איזה ספינות לשלב בקרב, וכמובן לשלוט בהן היטב.
דיפלומטיה: במהלך המשחק פוגשים גזעים שונים, שיש להם השקפות עולם שונות. צריך לדעת איך לדבר לכל אחד מהם ומה יצרף אותם לברית.
ניהול משאבים: כדי להצטייד ולבנות צי חזק, צריך לאסוף משאבים מכוכבים עשירים במינרלים. אז צריך להחליט אם להשקיע אותם בבניית ספינות חדשות בצי, קניית דלק או שיפור ספינת האם במודולים חדשים של הגנה והתקפה.
משחק תפקידים: כאשר המשחק מתחיל, יש לשחקן רק את ספינת האם, מלאי מוגבל של דלק ורק כדור הארץ הנצור מסייע לו. במהלך המשחק נוצרות בריתות, נוספת יכולת להשתמש בעל-חלל, הצי גדל ומתחזק בספינות שונות, ובסוף נבנית ברית גדולה שתציל את הגלקסיה...
דיאלוגים: כאשר נתקלים בספינות של הגזעים השונים, עוברים לדיאלוג איתם. אם אלה ספינות אויב, הדיאלוג כמעט תמיד יסתיים בקרב, אבל אפשר ללמוד משהו במהלכו. במקרה של פגישה בספינות נייטרליות או ידידות, אפשר לקבל מהן מידע ולעיתים גם משאבים. בשיחות האלה צריך להכיר את האופי של הגזע, כדי שאפשר יהיה להפעיל עליו מניפולציות.
קרבות: חלק מהנה במשחק (ובעצם אפשר לשחק בהם באופן נפרד, וגם כשחקן נגד שחקן).לכל גזע ספינות משלו, כאשר לעיתים התכונות שלהן נגזרות מהאופי: לספאטי הפחדנים יש ספינות מהירות (כדי שיוכלו לברוח) והן יורות אחורה, תוך כדי הבריחה... לווקס המגעילים יש יכולת לשחרר חלקיקים דביקים שמאיטים את תנועת היריב, וכך הלאה.
לכל ספינה יתרונות וחסרונות משלה. לדוגמא, לספינות של האנושות יש טילים ארוכי טווח, אבל הן איטיות מאוד. לספינות של הארילו יש יכולת להעלם והופיע במקום אחר ולייזר שמתכוון אוטומטית, אבל הטווח שלו קצר והספינה פגיעה.
לספינות יש התקפה ראשית (טילים, קרן לייזר) והתקפה משנית, שהיא יכולת מיוחדת: מגנים לא חדירים, העלמות, האצה פתאומית, שדה כבידה וכו.
בעת ניהול קרב, חייבים להכיר את החולשות היחסיות של היריב, ולהחליט איזה ספינות יוכלו לנצל אותן.
צליל: למשחק יש מוסיקה נהדרת! יש את המוסיקה השלווה בעת השיטוט בחלל, הפעלתנית בעת ציוד הספינה, מאיימת כאשר מדברים עם האויב וכך הלאה - לכל גזע יש מוסיקה משלו שמתאימה לאופיו.
גרפיקה: גרפיקת VGA - צבעונית ונאה (אולי מעט מפוקסלת בסטנדרטים מודרניים). בעת דיאלוג עם הגזעים השונים יש אנימציה: הם מעפעפים, מדברים, מפעילים את הספינה שלהם וכו. הקרבות מתבצעים במישור דו-ממדי פשוט (כלומר לא צריך מאיצים גרפיים...) ובכל זאת יש בהם הרבה כיף.
עניין: בפעם הראשונה שמשחקים, זה תענוג גדול: פוגשים גזעים שונים, מחפשים טכנולוגיות מתקדמות פותרים חידות ומצילים את העולם... למרבה הצער, אחרי סיום המשחק, בפעם השניה שמשחקים בו אפשר לגלות עוד קצת דברים נוספים ולהבין דברים בדיעבד, אבל זה כבר פחות כיף (ובכל זאת סיימתי את המשחק לפחות ארבע פעמים...)
הומור: לחלק מהגזעים יש אופי קצת מטורף, ותרבות שלא מתאימה בדיוק לסטנדרטים אנושיים... לכן לעיתים הדיאלוג איתם מצחיק, וכולל ירידות סמויות (יותר ופחות...). גם אחרי סיום המשחק ה"רציני" יש קטע נוסף ומבדר מאוד, אבל אני לא אגלה אותו כאן...
כמה הערות:
סוקר על ידי ירון שוהם