‏גיבורי העוצמה והקסם

Heroes of Might and Magic: A Strategic Quest

Og כתב/ה:
כגבר, אני לעיתים מצר על המחסור בנשים בעולם הגיימינג ולמרות שנראה שלאט לאט המצב משתנה, עדיין מספר הנשים לעומת זה של הגברים הוא זעום.
לכן, אולי תופתעו לשמוע שכל סדרת Heroes of Might and Magic לא הייתה קיימת אלמלא הניג'וס הנשי הנודע לשמצה...

ג'ון ואן קָנֶגֶם תכנן להיות רופא כמו אביו ולכן החל ללמוד רפואה באוניברסיטת קליפורניה. שם, בתחילת שנות השמונים נחשף לראשונה למשחקי מחשב על האפל-2 והתמכר אליהם בצורה קשה, מושפע ממשחקי ה-RPG המוקדמים כגון Ultima ו- Wizardry קנגם גמר אומר ליצור משחק שיהיה טוב יותר. הוא פרש מקורס הרפואה באוניברסיטה ועבר לקורס למדעי המחשב, לימד את עצמו לתכנת לאפל-2, הקים חברה בשם New World Computing וכשנתיים וחצי מאוחר יותר, שחרר את המשחק הראשון שלו: Might and Magic Book One, אותו יצר מאפס לבדו (עם מעט עזרה מאחותו ומחברים).
כפי שמסופר בסיקור של HOMM2, המשחק Might and Magic שיצא לאור בשנת 1986 היה הצלחה גדולה ולכן קנגם פיתח משחק נוסף בסדרה. אך המשחק הבא שקנגם פיתח לאחר מכן היה שונה מאד משני משחקי הMight and Magic. המשחק, שנקרא King's Bounty, היה משחק אסטרטגיה מבוסס תורים (TBS) אבל הוא לא נחל הצלחה מיוחדת ולכן קנגם התמקד בסדרת משחקי ה-RPG שלו בכמה השנים הבאות ולא תכנן לחזור יותר לז'אנר הTBS.
כאן נכנסת לתמונה האינטואיציה הנשית. אשתו של קנגם לא ממש התחברה לסדרת Might and Magic שיצר בעלה, אבל לא כך הדבר לגבי King's Bounty שהיה חביב עליה ביותר. קנגם מספר שלא עבר יום שבו אשתו לא נדנדה לו: "מתי כבר תעשה משחק המשך ל-King's Bounty? זה המשחק הטוב ביותר, יותר טוב מ-Might and Magic וזה המשחק שמגיע לו המשך" [ציטוט מתוך ראיון עם ג'ון ואן קנגם].
אאל"ט, היה זה ג'רי סיינפלד שאמר פעם: "המפתח לחיי נישואים מוצלחים הוא לדון בפתיחות ובאריכות בכל בעיה או מחלוקת, לשקול היטב את שני הצדדים ואז לעשות כל מה שהאשה אומרת", ומכיוון שקנגם יודע את רזי הנישואים המוצלחים, ב1995 יצא המשחק Heroes of Might and Magic, שכפי שנודע שנים לאחר מכן היה המשחק הראשון באחת מסדרות משחקי המחשב המוצלחות בהיסטוריה.


העלילה מגוללת את סיפור תלאותיו של הלורד מורגולין איירונפיסט בגלות בארץ בשם אנרות'.
לפני גלותו, החיים בממלכת איירונפיסט היו דיי קלים עבורו, הוא נולד לבית המלוכה עם משרתים צמודים והדאגה היחידה בחייו הם התככים בהם הוא מעורב, שכן ממלכת איירונפיסט טובעת בתככים ושחיתויות: אביו של מורגולין נרצח על ידי לא אחר מאשר אחיו (דודו של מורגולין) כדי שהלז ישלוט כמלך ולאחר תום תקופת מלוכתו (לא ברור אם הסתיימה באמצעים כשרים) עולה בנו, רגנר איירונפיסט (בן-דודו של מרגולין) לשלטון. ולהוסיף חטא על פשע, רגנר לוקח לאישה את איוויין, אהובתו של מורגולין מילדות. הלורד מורגולין איירונפיסט (להלן: הגיבור) מחליט לנסות לרצוח את בן-דודו, לשאת את אשתו ולשבת על כס מלכותו. לשם כך הוא שוכר את שירותיו של גות'ברט, מכשף החצר בבית המלוכה. המכשף נכשל ומוצא להורג אך לא לפני שמגלה את זהותו של שולחו בעת עינוייו הקשים. בנוסף להודאתו של גות'ברט, נמצאים גם הכסף והמכתב החתום בידיו של הגיבור, אותו שיגר למכשף הרוצח.
גיבורנו יודע היטב כי אם ישאר ויחכה להישפט, סופו להתנדנד מהגרדום, חסר רוח חיים ולכן הוא אורז את מטלטליו ואת כל חפצי הערך שהוא מסוגל לקחת ונמלט כל עוד נפשו בו עם קומץ של חיילים ומקורבים. הוא מגיע אל פורטל קסום ובלית ברירה מחליט לעבור בו, ואז השער נסגר.
העולם שבו גיבורנו מוצא את עצמו שונה לגמרי מהעולם אליו הוא רגיל, גם מבחינת מעמדו, גם מבחינת היצורים השוכנים בו וגם מבחינת תנאי השטח. בתחילה הגיבור המפונק והעדין מתקשה להסתגל לחייו החדשים אך די מהר הוא לומד כיצד לזקוף ערים ולבנות מבנים שיאפשרו לו לגייס חיילים ולהקים תשתיות כדי להרחיב את שליטתו ואת מאגר נתיניו. לאחר כמה שנים הוא לומד שהוא לא היחיד שמחפש ריבונות - אנרות' נמצאת במאבק מתמיד בין שלושה מלכים: לורד סלייר הברבארי, המלכה לאמנדה הקוסמת והחזק מכולם, לורד אלאמר המכשף.
החיכוכים הראשונים של גיבורנו עם שלושת המלכים לא נוחלים הצלחה יתרה אך עם חלוף השנים הוא לומד ומפיק לקחים, נכשל ומתחשל, לומד ענווה וכח אדיר ולבסוף הנער המפונק והתככן הופך גבר מלא חיות ולמוד קרבות ומקץ 14 שנים מצליח לכבוש את כל אוייביו ולהכתיר עצמו מלך בארץ אנרות'.


המשחק עצמו מתחיל זמן קצר לאחר שהלורד מורגולין איירונפיסט מגיע לאנרות'. במצב קמפיין ניתן לבחור לשחק עם הלורד מורגולין איירונפיסט או אחד משלושת המלכים שהם אוייביו: לורד סלייר, המלכה לאמנדה ולורד אלאמר. בחירה זו קובעת עם איזו טירה תתחילו בכל שלב. ישנם שמונה שלבים בקמפיין וכל מפה זהה לכל ארבעת המלכים, ההבדל הוא כאמור, בסוג הטירה ההתחלתית ובמיקום שבו היא נמצאת על המפה. הבדל נוסף הוא שבשלבים 5, 6 ו-7 תשחקו כנגד אחד המלכים בכל אחד מהשלבים ולכן שלבים אלו יהיו שונים עבור כל מלך שאיתו תבחרו לשחק.
בנוסף לקמפיינים יש גם אפשרות לשחק משחק "סטנדרטי", הווי אומר לבחור מפה מבין כמה עשרות מפות שבאות עם המשחק (או ליצור מפה בעצמכם בעזרת העורך/להוריד מפה שמישהו אחר יצר) ולשחק בה ללא עלילה מתמשכת. המטרה בכל שלב (בין אם של קמפיין או סטנדרטי) היא שונה, לרוב זה לחסל את כל האוייבים אבל יש שלבים שבהם תצטרכו להשתלט על טירה מסויימת או למצוא חפץ קסום ספציפי כדי לנצח. בניגוד למשחקים הבאים בסדרה, במצב קמפיין אין בונוסים שהגיבורים "יורשים" משלבים קודמים בקמפיין (Carry over) ומאד חבל שכך שכן זה אחד המאפיינים הטובים ביותר במשחקי ההמשך.
המשחק משוחק באמצעות "גיבורים" שמסתובבים במפה עם צבאות של יצורים וכובשים צבאות ומבנים. יש לכל אחד מהם כישורים, חפצים ותכונות שיכולות להשתפר ע"י שימוש. בניגוד לשאר המשחקים בסדרה, הגיבורים לומדים קסמים במערכת שמבוססת על מספר קסמים לכל דרגת ידע במקום מערכת של נקודות קסם לכל רמת ידע ולכן יש חוסר איזון גדול במשחק הזה במובן שגיבור טרי שזה עתה נרכש יכול לקבל כל קסם במשחק אם הוא נמצא במגדל הקוסמים (Mage Guild) מה שנותן אפשרות לעשות נזק של ממש לגיבור מתקדם עם גיבור שנרכש זה עתה.
יש ארבעה סוגי גיבורים לארבעת סוגי הטירות: אביר, ברבארי, קוסמת ומכשף, לכל אחת מן הטירות שישה יצורים שאותם ניתן לרכוש בהנחה שהמבנה המתאים נבנה בה. לכל יצורי טירה מסויימת יתרונות וחסרונות: חיילי האביר הכי חלשים אך הם הכי זולים ומתחדשים בכמויות גדולות, היצורים של הקוסמת חזקים יותר ויקרים יותר אך גם מהירים יותר (ולדעתי הכי טובים), היצורים של המכשף הכי חזקים אך יקרים מאד והברבארי פחות או יותר ממוצע בכל הבחינות. המהירות של היצורים חשובה כיוון שמספר הצעדים של הגיבור נקבע לפי המהירות של היצור הכי איטי בצבא, לכן מומלץ לא לקחת יצורים איטיים אלא אם אין ברירה.


בסך הכל Heroes of Might and Magic הוא משחק נחמד ולזמנו הוא היה אפילו יותר טוב, אם אתם אוהדים של הסדרה שווה לשחק בו רק כדי לראות איך הסדרה התחילה, אבל אם אתם לא מכירים את הסדרה הייתי ממליץ להתחיל דווקא מהמשחק השלישי שחלק נכבד מהמעריצים טוענים שהוא הטוב ביותר בסדרה גם אם כוללים את המשחק החמישי והשישי שפותחו על ידי חברות אחרות.


סיקור נוסף מאת גורדי ניתן למצוא בעמוד המשחק של גרסת הריפ.


תמונות (ללחוץ להגדלה):



הורדה
לחצו כאן כדי להוריד את Heroes of Might and Magic.

איזו גרסה כדאי לי להפעיל, גרסת הדוס או גרסת החלונות?
ישנם יתרונות וחסרות גם לגרסת החלונות וגם לגרסת הדוס, בגרסת הדוס יש רעש סטטי ברקע של המוזיקה, כמו השלג בטלוויזיות של פעם (ניתן לקרוא עוד על כך כאן). גרסת החלונות פחות נוחה להפעלה ויתכן שלא תעבוד טוב במחשבים מסוימים, בנוסף סמן העכבר בצבע שחור-לבן בניגוד לגרסת הדוס ששם הוא צבעוני (יש כאלה שזה מאד מפריע להם, לא יודע למה). ההמלצה שלי היא לנסות להפעיל את גרסת החלונות קודם ואם היא עושה לכם בעיות נסו את גרסת הדוס.

הוראות הפעלה לחלונות XP, 9X, ויסטה ו-7
פריסה:
לאחר הורדת הקובץ יש לחלץ (לפרוס) אותו, כדי לעשות זאת הפעילו את הקובץ HoMM1F.rar.exe ולחצו על "התקן", בשלב מסוים יופיע מסך שחור עם כיתוב לבן (זהו תהליך בניית קובצי הקול), יש לחכות בסבלנות עד שיסגר, במחשב שלי זה אורך כשתי דקות אך הזמן תלוי בעיקר במהירות הכונן הקשיח. בסיום החילוץ תיווצר תיקייה בשם HoMM1F, זוהי תיקיית המשחק, יש להיכנס אליה להמשך ביצוע ההוראות.
הפעלת גרסת הדוס:
כדי להפעיל את המשחק בגרסת הדוס לחצו לחיצה כפולה על הקובץ HoMM1DOS.exe.
הפעלת גרסת החלונות:
ראשית יש להיכנס לתיקייה DATA, להפעיל (לחיצה כפולה) את הקובץ homm1.reg ולאשר את הפעולה. לאחר מכן, בתיקייה WinCD שבתיקיית המשחק יש קובץ בשם H1BUNDLE.cue, זהו הקובץ שמכיל את המוזיקה. את הקובץ הזה יש לטעון ככונן וירטואלי עם דימון טולז או לחלופין לצרוב לדיסק ממשי באמצעות Imgburn. לאחר מכן יש להפעיל את הקובץ setcd10.exe שבתיקיית המשחק, הקובץ הזה מאתר איפה נמצא הדיסק שטענתם/צרבתם ומשנה את המשחק כך שישתמש בו למוזיקה. כעת ניתן להפעיל את המשחק ע"י הפעלת הקובץ HEROESW.EXE. אם אתם מקבלים שגיאה על WinG32.DLL הפעילו את הקובץ WinG32.bat שבתיקיית המשחק לפני הפעלת המשחק (יש צורך לעשות זאת רק פעם אחת).
אם מילאתם את כל ההוראות בקפדנות ועדיין אין מוזיקה בגרסת החלונות, תיאלצו להסתפק בגרסת הדוס (או שתבקשו עזרה בשרשור המשחק בפורום).

הוראות הפעלה למערכות הפעלה מבוססות לינוקס/יוניקס, מקינטוש OSX ועוד
ראו כאן.

טיפים ושאלות נפוצות
  • ש1: מה ההבדל בין המשחק הזה לבין המשחק השני שמופיע באתר תחת אותו השם ?
    הגרסה בקישור דלעיל היא ריפ של גרסת הדוס. הווי אומר שזו גרסת הדוס בלבד וללא מוזיקה וסרטונים, בניגוד לגרסה שכאן.


  • ש2: מעצבן אותי לצפות בסרטונים בכל פעם, אפשר לדלג עליהם?
    בגרסת הדוס אפשר לדלג על סרטוני הפתיחה ע"י קליק עם העכבר במסך בו מופיע "New World Computing", בגרסת החלונות אם אני מנסה לעשות אותו הדבר אצלי אז המשחק מתרסק. בכל מקרה אפשר למחוק או להעביר את קובצי הסרטים על מנת לבטל אותם לגמרי: שמות שני הקבצים הם INTRO02U ו- NWCLOGO והם נמצאים בתיקייה ANIM עבור גרסת החלונות ו-DANIM עבור גרסת הדוס.


  • ש3: יש אפשרות להעביר ממסך מלא לחלון ולהיפך?
    כן. בגרסת הדוס (דרך דוסבוקס) לחצו על Alt ו-Enter ביחד. בגרסת החלונות לחצו על F4.


  • ש4: יש רימויים?
    בניגוד למה שכל מני אתרים מפוקפקים יספרו לכם, ל- HoMM1 יש רק צ'יט מובנה אחד: הקלידו את הספרות 101495 כדי לראות את כל המפה. אם זה לא מספיק לכם, אני ממליץ על תוכנה בשם HeroesEditor של בחור בשם Jeff, אפשר לעשות איתה כמעט כל שעולה על דעתכם.


  • ש5: כיצד לפצל צבאות?
    כמו בכל משחקי הסדרה, אפשר לפצל צבאות עם מקש השיפט (קראו את ערך השאילתא הרלוונטי של המשחק השני בסדרה לפירוט נוסף) אך בניגוד לשאר משחקי הסדרה, ניתן לגייס רק "ערימה" אחת של סוג יצורים לכל צבא, מה שאומר שהפיצול עובד רק אם מפצלים את היצור לצבא אחר (גיבור, טירה וכו').


המשחק עלה לאתר בתאריך 9 בספטמבר 2013 שעה 00:30 ; עדכון אחרון: 23 בספטמבר 2013 שעה 01:20 (הוספת הרג'יסטרי להוראות)

למידע נוסף על המשחק ולשאלות ספציפיות בנוגע אליו, אנא פנו לשרשור בפורום.

זהו משחק מתוך "קטגוריית שיתוף הקבצים" של "מסע אל העבר" (מה זה אומר?). קטגוריית שיתוף הקבצים כוללת משחקים אשר הועלו על ידי חברי הקהילה. הדפים שמכילים את המידע ואת פרטי ההורדה אודות המשחקים של קטגוריה זו לקוחים למעשה מתוך הודעות שונות בפורום "מסע אל העבר", ולכן הם אינם בעלי סגנון אחיד או תבנית אחידה. בנוסף, בניגוד למשחקים בקטגוריות אחרות, חלק מהמשחקים בקטגוריה זו מאוחסנים על גבי שרתים חינמיים, ולכן אין האתר אחראי לזמינותם או לתוכנם.
על מנת לקבל סיוע בהורדת / בהפעלת המשחקים, יש לפנות לשרשור המתאים כפי שמצויין בסוף כל דף.

(-) Og

  מסע אל העבר
תפריט