ריימן

Rayman

Radioactive Grandpa כתב/ה:

ריימן הוא בחור טוב לב ונטול-גפיים כמו כל יצורי עולמו הפנטסטי, שנקרא למשימה לשחרר את ה-Electoons המסכנים שנכלאו על-ידי יצורים אפלים שהחלו צצים בכל פינה לאחר ש-Mr. Dark גנב את הפרוטון הגדול והפר את האיזון העדין בעולמו השלו לשעבר של ריימן. בכך ובהצלת הפרוטון הגדול ישיב את ההרמוניה והשלום לעולמו.
Rayman הוא משחק מצוין שלא המציא שום גלגל, אולם הינו בעל מעלות כה רבות שהביאו אותו למועמד מאד ראוי לתואר "משחק ה-Platformer הטוב של כל הזמנים", ז'אנר שהתפגר לפני כעשור עם השתלטותו של המימד השלישי והמציא את עצמו מחדש במסגרות מחליאות של מה שמכונה כיום "קז'ואל".

Rayman התבלט מאד ב"צורת ההגשה" שלו, דהיינו כיצד המשחק נראה ונשמע, או בעצם "האווירה". המשחק נפרש על גבי שישה עולמות (חמישה וחצי אם תתעקשו) שונים ועשירים. הגראפיקה הקריקטוריסטית מתאפיינת בססגוניות עשירה והומור. אפילו השלבים בעלי האווירה הקודרת יותר מצליחים להיות צבעוניים ולא-מאיימים, לכל דמות יש ראש ענק ועיניים גדולות, והסגנון הקריקטוריסטי הזה משווה למשחק אווירה ילדותית משהו. באותו עניין יש לציין שלמרות שריימן חובט בכל אויב הנקרה בדרכו, הוא עושה זאת באמצעות כפפה לבנבנה וצמרירית למראה, והאויב פשוט מקפץ לו בשריקת הפתעה אל מחוץ למסך. מבחינות אלו Rayman עשוי כאילו הותאם לגיל הרך, עם אלימות רכה מאד אם בכלל ניתן לכנות זאת כך. ההנפשה מפורטת הן בהבעות הפנים והתנועות של הדמויות, שגם גודלן הרב יחסית לרב משחקי הז'אנר מסייע למטרה זו. מעלה נוספת בולטת במיוחד היא פסקול המשחק, אחד הרכיבים המשמעותיים ביותר בו לטעמי, ואחד מפסי-הקול המשובחים ביותר שמשחקי וידאו זכו להם. את עולמות המשחק המגוונים מלוות נעימות רקע יפהפיות (רצועות השמע של התקליטור) בעיבודים עשירים ביותר שחלקם נשמעים כמו סימפוניות של ממש, ומהווים נדבך מאד חשוב באווירה הסוחפת של שלבי המשחק.

בנוסף ל"צורת ההגשה", המשחקיות של Rayman היא דבר נוסף בו ייחודו. ריימן מתחיל את מסעו כשלו יכולות בסיסיות בלבד כמו הליכה, קפיצה, זחילה למי שמצליח לעלות על צירוף המקשים הגורם לכך, והוא יכול לכל היותר לקוות שאויביו יפחדו מאד מהפרצוף חורץ הלשון שהוא יודע לעשות לעברם. מאוחר יותר הוא מצטייד ביכולות הנוספות המפורסמות שלו, כמו זריקת האגרוף, כח ההליקופטר ועוד. היכולות החדשות שהוא צובר עם התקדמותו במשחק לא רק מקלות את תנועתו ומסייעות לו לתמרן טוב יותר באתגרים הקשים יותר מולם ניצב, אלא אף מאפשרות לו גישה למקומות אליהם לא יכול היה להגיע בלעדיהן. המעבר בין השלבים נעשה באמצעות ניווט במפה, וכך ניתן לחזור לשלבים שכבר סוימו, הפעם מצויידים בכוחות חדשים שלמעשה יפתחו מסלולים חדשים לריימן. בכל עולם יש "בוס" שזוכים להצצה בו בטרם מגיעים לסוף העולם ומתעמתים עימו אחת ולתמיד.

משעשעת היא הסתירה שיש בין שני תחומים בולטים אלו של Rayman, צורת ההגשה והמשחקיות כאמור, והביקורת הנגדית הכי נדושה שבדרך-כלל נשמעת, היא פשוט שהמשחק קשה מדי. האווירה הידידותית והעיצוב העדין יוצרים את הרושם ש-Rayman מיועד לילדים, אפילו ילדים רכים, ולעומת זאת מדובר במשחק קשה, ארוך מאד ובעל עקומת קושי תלולה למדי. Rayman שובר מוסכמה נוספת ומאד מקובלת בעולם המשחקים: כדי לסיים את המשחק יש לשחרר את כל הכלובים עד האחרון שבהם. הכלובים חבויים בין השלבים, וככל דבר יקר-ערך חלקם פשוטים יותר למוצאם וחלקם חבויים היטב בינות השלבים: 'סודות' ברמת הקושי הכי גבוהה שהמשחק מציע. בכל משחק כמעט בו ישנם אזורים סודיים, מציאתם היא אתגר לבחירה, מעניקה לרוב תגמולים מסוגים שונים, אך לא הכרחית לסיום המשחק. העובדה הזו בלבד היא גורם נוסף לרמת הקושי הגבוהה של המשחק ואף מאלצת אותנו לבצע שלבים מסוימים כמה פעמים (לאחר שהשגנו יכולות שלא היו לרשותנו קודם לכן) וכך תורמת לאורכו הרב ממילא.

Rayman הצליח מאד והפך למותג, וכך הגיעו בעקבותיו מהדורות נוספות שכללו עורך שלבים ושלבי אתגר נוספים, לומדות אנגלית וחשבון ו-Fun-Pack שלשם שינוי כן מיועדות לילדים ורמת הקושי בהתאם, והמשיך לכותרים נוספים כשב-1999 הופיע בתלת-מימד עם Rayman 2, משם המשיכה הסדרה ויתכן שעודה מתפתחת עד ימינו, שכמה טרחני נוסטלגיה כשכמותי ממלמלים במרמור שאיבדה את דרכה אי שם עם Rayman 3.

אפשר לחלק את "המשחקים הגדולים בהיסטוריה" לשני חלקים משמעותיים. אלו שפרצו דרך והביאו את תעשיית המשחקים לשלב מתקדם יותר באותו תחום שאותו פרצו, מבחינה טכנולוגית לרוב (קשה שלא למלמל "DooM" או "Half-Life" כשקוראים את זה), ואלו שלמעשה לא חידשו דבר, אלא לקחו את הקיים והמוכר ועשו ממנו כמעט את הטוב ביותר. קטונתי מלהכריע, אולם אם Rayman ראוי להיכנס להיכל הכבוד של "המשחקים הגדולים בהיסטוריה", הוא ללא ספק ישתייך לקטגוריה השניה, זו שלעומת הראשונה זוכה להערכה גוברת דווקא בימינו אלה, בהם גלגלי תעשיית המשחקים חורקים מדי פעם בגניחות של מיצוי. יתרונה של הקטגוריה הפחות זוהרת הזו הוא שלרוב אם נשלוף משחק עתיק ממנה, הוא יהיה מהנה לא פחות גם היום, לעינינו ואצבעותינו יודעות השובע.
תודה רבה לRadioactive Grandpa על הסיקור המעולה!


תמונות(ללחוץ להגדלה):



הורדה
לחצו כאן כדי להוריד את Rayman.

הוראות הפעלה לחלונות XP, 9X, ויסטה וחלונות7
פריסה:
לאחר הורדת הקובץ יש לחלץ (לפרוס) אותו, כדי לעשות זאת ודאו שכל ששת הקבצים באותה התיקייה ואז לחצו על הקובץ Rayman.part1.exe לחיצה כפולה ועקבו אחר ההוראות שעל המסך. בסיום החילוץ תיווצר תיקייה בשם Rayman, יש להיכנס אליה להמשך ביצוע ההוראות.
הפעלה:
כדי להפעיל את המשחק לחצו לחיצה כפולה על הקובץ RaymanDB.exe.

הוראות הפעלה למערכות הפעלה מבוססות לינוקס/יוניקס, מקינטוש OS ועוד
פריסה:
לאחר הורדת הקובץ יש לחלץ (לפרוס) אותו, כדי לעשות זאת השתמשו בתוכנת חילוץ למערכת ההפעלה שלכם שתומכת בקבצי RAR (התוכנות RAR ו7-ZIP הן בחירה טובה).
הפעלה:
ניתן להפעיל את המשחק על כל מערכת הפעלה שיש לה גרסה של דוסבוקס. כדי לעשות זאת, עקבו אחר המדריך להפעלת משחקי CD בדוסבוקס ובתור קובץ התמונה טענו את הקובץ Rayman.cue.
בתור כונן C טענו את התיקייה Rayman שנוצרה מהחילוץ. קובץ ההפעלה הוא RAYMAN.BAT.

טיפים ורימויים
-צ'יטים - באדיבות Radioactive Grandpa
-טיפים, פתרונות וסרטוני הדרכה למשחק - באדיבות Radioactive Grandpa

שאלות ובעיות נפוצות
1. ריימן זז בלי שאני נוגע במקלדת בכלל!
ת: יש לנתק את הג'ויסטיק המחובר למחשב. לחלופין, ניתן לערוך את הקובץ dosbox.conf עם notepad ולשנות את השורה:
joysticktype=auto
ל:
joysticktype=none


2. אני שומע צליל אבל לא רואה תמונה, מה לעשות?
ת: אלו בעיות תצוגה של דוסבוקס, לרוב ניתן להתגבר עליהן בעזרת שינוי הגדרות. ראשית, יש לנסות להכנס לתיקייה output ולהפעיל את הקובץ surface.bat (לא בזמן שהמשחק פועל! סגרו אותו תחילה בעזרת צירוף המקשים Ctrl+F9). ולאחר מכן לנסות להפעיל את המשחק שוב(שימו לב שבתצורה זו תהאנה הפרעות בסרטון הפתיח). אם גם זה לא עזר, יש ללחוץ על צירוף המקשים Alt ו- Enter (בו-זמנית) בכדי לעבור למצב תצוגה בחלון - אם במצב זה יש תמונה, נא לבקש עזרה בשרשור זה לגבי המסך המלא.

3. המשחק זז ממש לאט! אפשר להאיץ?
ת: שתי האפשרויות הנפוצות לתרחיש כזה הן:
1. בעיות תצוגה - יש להפעיל את הקובץ surface.bat כפי שמוסבר בסעיף הקודם.
2. מחשב איטי מדי - הגיבו לשרשור זה עם מידע על המחשב שלכם (בעיקר סוג מעבד ומהירותו) ונראה מה אפשר לעשות.

4. הקול והתמונה לא מסונכרנים בסרטון הפתיחה, יש דרך לצפות בסרטון ללא ההשהייה בין הקול לתמונה?
ת: זוהי בעיה ידועה הנובעת מאמולציית קבצי התמונה (ISO) של דוסבוקס. הבעיה לא מתרחשת כאשר משחקים דרך תקליטור (מקורי או צרוב) או דרך Daemon Tools. שימו לב שהבעיה תתרחש גם בסרטון הסיום (Outro) כאשר תסיימו את המשחק. אם אתם מעוניינם לצפות בסרטון הפתיח בנפרד מן המשחק, ניתן לעשות זאת כאן או כאן

5. ישנן הפרעות בסרטון הפתיח (קווים קופצים על המסך), למה?
ת: כנראה שהפעלתם את הקובץ surface.bat שבתיקייה output, בכדי לתקן את זה, הפעילו את הקובץ ddraw.bat שבאותה התיקייה.


הערות
1. תודה רבה רבה למשתמש איתן שטרח להעתיק, לכווץ, לדחוס בMP3 ולשלוח לי את המשחק!!.

2. אם מישהו מעוניין בגרסת RIP של ריימן (כלומר, גרסה ללא מוסיקה וסרטים), ניתן להוריד אחת כזו כאן.

3. זהו השרשור החדש והעדכני של ריימן. את השרשור הישן עם התגובות ואפשרויות ההורדה הישנות, ניתן למצוא כאן.


עדכון אחרון: 09 בספטמבר 2013 בשעה 01:40 (הוחלפו הפרטים הטכניים על הקבצים בהתאם לגרסה החדשה)

למידע נוסף על המשחק ולשאלות ספציפיות בנוגע אליו, אנא פנו לשרשור בפורום.

זהו משחק מתוך "קטגוריית שיתוף הקבצים" של "מסע אל העבר" (מה זה אומר?). קטגוריית שיתוף הקבצים כוללת משחקים אשר הועלו על ידי חברי הקהילה. הדפים שמכילים את המידע ואת פרטי ההורדה אודות המשחקים של קטגוריה זו לקוחים למעשה מתוך הודעות שונות בפורום "מסע אל העבר", ולכן הם אינם בעלי סגנון אחיד או תבנית אחידה. בנוסף, בניגוד למשחקים בקטגוריות אחרות, חלק מהמשחקים בקטגוריה זו מאוחסנים על גבי שרתים חינמיים, ולכן אין האתר אחראי לזמינותם או לתוכנם.
על מנת לקבל סיוע בהורדת / בהפעלת המשחקים, יש לפנות לשרשור המתאים כפי שמצויין בסוף כל דף.

(-) Og

  מסע אל העבר
תפריט