שלום גורדי, בוודאי תזכור שבכמה מקרים בעבר הבעתי את מורת רוחי מאיכות התמונות שבאתר. החלטתי הפעם לפתוח דיון על כך בפורום במקום לדון על כך בפרטי, כי הפלטפורמה הזו גם יותר נוחה לי מדוא"ל וגם חשבתי שאם מישהו מחברי הפורום ירצה לומר משהו בנושא, הוא יוכל לעשות כן. אם אתה מרגיש שזו הייתה טעות, נעביר את הדיון לפרטי.
אני לא זוכר את השיחות שערכנו בנושא ואת תוצאותיהן בדיוק ואין לי כח לחפש לוגים שקבורים איפשהו באיזה ארכיון אז אנא סלח לי אם אני מפספס משהו, אבל נדמה לי שאמרת לי שעל מנת לשמור את התמונות באיכות גבוה יותר תדרש הקרבה רצינית של רוחב פס. אני לא מצליח לזכור אם בדקתי בפועל את ההבדל בגודל ביחס לאיכות אבל כנראה שמעולם לא עשיתי זאת כי עכשיו כשהתחלתי לבדוק כמה עשרות תמונות התחוור לי משהו מוזר: כל התמונות שבדקתי שמורות בפורמט PNG אבל נראה שהPNG הומר מפורמט אחר שבעל איבוד איכות (Lossy) מה שגורם לתמונה הסופית להיות גם פחות איכותית מפורמט PNG (שהוא ללא איבוד איכות - Lossless) אמיתי (לפעמים בהרבה) וגם בעלת גודל יותר גדול (לפעמים בהרבה - יכול להגיע להבדלים שעולים על 1000% בגודל!).
אני רוצה להראות כמה דוגמאות, אבל לפני שאני מתחיל, אני רוצה להתייחס לבעיה נוספת:
כל התמונות של המשחקים באתר הן ברזולוציה של 320X200 - שנבחרה בגלל שהיא הרזולוציה הנפוצה ביותר למשחקי דוס. גם משחקים שמציגים ברזולוציה שונה - 320X240, 640X480 או 640X400 מומרים ל320X200 וכאן נעוצה הבעיה: כאשר אתה ממיר תמונה בפורמט LOESSLESS לגודל שהוא לא כפולה ישירה וגדולה יותר של הגודל המקורי, אתה מאבד פיקסלים, התוכנה שאתה משתמש בה להמיר תמונות (שאם אני זוכר נכון והיא לא השתנתה מהפעם האחרונה - זו Irfanview) משתמשת בפילטרים כדי לגרום לתמונה הקטנה יותר להיראות כמה שיותר דומה לתמונה המקורית וכדי לעשות את זה היא מוסיפה צבעים לתמונה, צבעים מפלטה גדולה יותר, כלומר תמונה שהייתה בפלטה של 256 צבעים (8 ביט) הופכת לפלטה של 24 ביט מה שמגדיל את הגודל שלה, לפעמים משמעותית. אני רוצה לקחת כדוגמה ראשונה את איינשטיין:
http://www.old-games.org/games/einstein" target="_blank
שים לב לאיכות האיומה של התמונה הראשונה, פשוט נורא, אי אפשר להבין כלום ובכל זאת הגודל של התמונה הוא 11 קילו ברזולוציה של 320X200. כאשר לוקחים את התמונה המקורית ברזולוציה של 640X400 בפורמט PNG אמיתי ללא איבוד איכות תראה איזה יפה זה נראה:

ושים לב לגודל - רק 4 קילו, כ36% מהגודל של התמונה המכוערת, וזו רק ההתחלה.
לפני שאני ממשיך אני רק רוצה לציין שבתמונה המוצגת לעיל כמו גם בכל התמונות שאראה כאן השתמשתי בתכנה לדחיסת תמונות PNG שעליה אפרט בהמשך (במקרה הספציפי הזה היא הפחיתה את הגודל של התמונה מ6.96 קילו ל-4.18 קילו)
עד לא מזמן, הבעיה הזו לא הייתה רצינית כי היו מעט מאד משחקים שלא היו במקור ברזולוציה של 320X200, אבל כל זה השתנה עם המשחקים של א.ד.מ מחשבים שמספרם מתקרב למאה, כי רובם (ואולי אפילו כולם) עובדים ברזולוציה של 640X480. הנה דוגמה להמחשה - המשחק הישראלי האחרון שהועלה לאתר, "חשבון 1 לכיתות א'-ב'":
http://www.old-games.org/games/hsb11" target="_blank
התמונה הראשונה לא נראית כל כך גרוע, אבל רואים שהיא איבדה מהאיכות. גודלה כ30 קילו. עכשיו נשווה עם המקור ללא איבוד איכות וברזולוציה של 640X480:

כעת הגודל הוא 8.3 קילו.
בוא נעבור כעת לתמונות שבמקור כן ברזולוציה של 320X200. ניקח לדוגמה את "המרדף על האי של טום סוייר":
http://www.old-games.org/games/tom" target="_blank
תמונת השער שוקלת 85 קילו (!) ורואים שהיא איבדה מהאיכות. אותה תמונה כאשר היא באה ישירות מדוסבוקס וללא איבוד איכות שוקלת 8.4 קילו. אז אני לא מבין, גורדי, כיצד אתה לוכד את התמונות שאתה מעלה?
לאחר דחיסת הPNG, הגודל מגיע מ8.4 ל-7.3 קילו:

שים לב, מדובר על הבדל של 1158% מהתמונה שבאתר כרגע! (ובאיכות טובה יותר).
אפילו במשחק שעלה היום לאתר - SPOT, תמונת השער שוקלת 8.5 קילו ובעלת איבוד איכות. ישירות מדוסבוקס אותה תמונה שוקלת 2.7 קילו ולאחר דחיסה 1.7 קילו.
התכנה שבה השתמשתי להקטין את גודל התמונות נקראת pngout וניתנת להורדה בחינם מאתר היוצר, קן סילברמן (כן, זה אותו קן המפורסם):
http://advsys.net/ken/utils.htm" target="_blank
היא משאירה את התמונות באותו פורמט ושום קמצוץ מהאיכות לא אובד. למעשה, אין שום חיסרון לשימוש בה.


