[הורדה] דיאבלו + הלפייר -- Diablo + Hellfire
נשלח: ג' יוני 10, 2008 1:47 am
שם המשחק בעברית: דיאבלו / הלפייר
שם באנגלית: Diablo / Hellfire
חברה: דיאבלו: Blizzard Entertainment פיתחו והפיצו, הלפייר: Synergistic Software פיתחו, Sierra הוציאו לאור
שפה: אנגלית
שנה: 1997
מערכת הפעלה: חלונות
שם קובץ: diablohf.zip
סוג כיווץ: Zip
גודל מכווץ: 666MiB
גודל לאחר פריסה: 666MiB
מידע נוסף:
עזרים: שתי הערות בקשר לחוברת ההדרכה:
1. גובה הסריקה של המדריך שונה משאר המדריכים והוא גבוה יותר. ע"מ לצפות בכל הדף ברזולוציה של 1024x768 לחצו על F11 בדפדפן, דבר זה יהפוך את התצוגה לתצוגת מסך מלא (נבדק רק עם IE ו-FF). ע"מ לחזור למצב הרגיל לחצו שוב על F11.
2. זוהי חוברת ההדרכה הגדולה ביותר באתר (נכון לעכשיו) - מעל 60 עמודים אז תנו לה זמן נאות להיטען לפני שאתם מתחילים לדפדף.
סיקור
השנה היא 1997. אי שם בתחילתה אני מקבל לידי שני תקליטורים, ביחד. האחד הוא המשך של משחק ששיחקתי בו כ 3-4 שנים לפני כן, לא ממש הייתי מעריץ שלו אבל הוא היה נחמד ועד לאותו רגע לא ידעתי בכלל שיצא לו משחק המשך. המשחק השני היה משחק ששמעתי עליו הרים וגבעות, בעיקר מאדם אחד אבל באותו זמן מאוד הערכתי את דעתו. אחד מן המשחקים הללו יהפוך לימים להיות המשחק הטוב ביותר שאי פעם שיחקתי בו (כולל משחקי קונסולות, ארקייד, משחקי חברה ושאר מרעין בישין), אבל אני כאן היום, דווקא כדי לדבר על המשחק השני - Diablo.
כשהגעתי לביתי עם התקליטורים הכנסתי ראשית את Master of Orion 2, ניסיתי אותו ו... לא הבנתי כלום. יעברו שנים עד שאשלוט במשחק המסובך הזה.
הלאה: נכניס את דיאבלו, נעיין קצת בתיקייה, אהא, הנה הקובץ setup.exe, נפעיל אותו ו...

כן, למי שמשתומם מה עושה כאן שגיאה שמקבלים כשמנסים להפעיל משחק שמיועד לחלונות על DOS אולי יתפלא לשמוע שבתחילת 97 עוד לא היה לי חלונות 95. שמעתי דברים רעים עליה והנסיון שלי עם 3.11 היה מריר והסתדרתי עם DOS 6.22 מצוין. זו הסיבה שלא מיהרתי להתקין את מערכת ההפעלה הזו. אבל באותה השנייה כבר נמאס לי - מזה שנתיים שאני רואה את הודעת השגיאה הזו במגוון משחקים חדשים והקצב הולך וגדל, זהו, זה הקש ששבר את גב העוג.
אני תמיד אזכור את דיאבלו בתור המשחק שבגללו התקנתי Windows 95.
את בליזארד (החברה היוצרת) הכרתי עוד לפני כן מ Warcraft ו- Warcraft II. למעשה, הכרתי אותה גם מ Blackthorne והויקינגים האבודים אבל לא ידעתי שאת שני האחרונים היא פיתחה. כבר אז, הייתה לי חיבה אל החברה המצוינת הזו והיא רק הלכה וגדלה אבל ההיסטוריה של בליזארד ולמה היא כ"כ מצליחה הם כבר סיפור לפעם אחרת, כרגע אני רוצה להתרכז בדיאבלו: סרטוני הפתיחה של בליזארד תמיד היו ממוצעים ודיאבלו לא היה שונה, כל מה שאתם יודעים כאשר אתם מתחילים את המשחק (אלא אם קראתם את המדריך למשתמש) הוא שהגיבור אותו בחרתם חוזר לעיירה אשר חי בה בעבר רק כדי למצוא אותה במצב רעוע ביותר: רוב התושבים עזבו או מתו והמעט שנשארו (כי הם לא היו יכולים לעזוב, לא כי לא רצו) סובלים ממחסור בכל המצרכים הבסיסיים וממתקפות חוזרות ונשנות מן היצורים שצצו להם פתאום מן הכנסייה העירונית.
במהלך המשחק, תוזנו אט אט בהיסטוריה של העיירה ובעלילה הראשית כמו גם בכמה קווסטים שאינם קשורים לעלילה המרכזית, כולם נעשו בטוב טעם כפי שארחיב בהמשך.
עד היום אני זוכר בבירור מה אמרתי כשהתחלתי לשחק בפעם הראשונה: "הא, חיקוי עלוב של Ultima Underworld..." ואמנם, ישנם קווי דמיון כלשהם, הרי שני המשחקים הם משחקי RPG (ר"ת של Role Playing Game) - בשניהם יש לחימה בזמן אמת, בשניהם יש קווסטים צידיים ועלילה ראשית, בשניהם יש NPCs והכי חשוב, בשניהם יש כלי זכוכית גדולים המייצגים את המאנה(Mana) והחיוניות(Vitality).
אך לומר ש- Diablo הוא חיקוי של UW1 יהיה פשע, כפי שההיסטוריה מוכיחה - דיאבלו האפיל על אולטימה אנדרוורלד לחלוטין, הן מבחינת מכירות ופופולאריות והן מבחינת ציונים וביקורות.
אז... מה יש בו בעצם? למה באמת המשחק הזה כ"כ טוב וממכר? מה עשה אותו למשחק שהוא?
התשובה לא יכולה להיות פשוטה יותר, אך כדי להבין אותה עליכם ראשית להבין את עצמכם; לא, אין זה בולשיט אוריינטלי על ה-ין, ה-יאנג וכל מה שביניהם, מדובר פה על אחת מהתכונות הבעיתיות ביותר של האדם. בטח גם יש לה שם מפוצץ בתורת הפסיכולגיה, משהו כמו "קונפליקט רב-נסיבתי" רק שאני לא יודע אותו אז אני אנסה להסביר בשפה פשוטה:
אנשים רבים מאמינים ש "לכל דבר יש סיבה", בין אם היא משמיים, מהעולם שאחרי או מאמא-טבע. ואני אומר: קרוב, אך לא מדוייק, המשפט צריך להיות: "לכל דבר יש לפחות סיבה אחת" - כן אני מדבר על התכונה הזו של בני האדם למצוא את העיקר ולהתייחס רק אליו, כמו להעניש את האשם העיקרי למרות שהיו עוד שותפים לפשע, להאדיר שחקן אחד למרות ששחקני המשנה היו חשובים לא פחות וכו'.
דיאבלו, ככל שהייתם רוצים לשמוע את ההיפך, לא הביא שום קונספט מהפכני לעולם משחקי המחשב. כל חלק בו כבר נעשה בעבר וחלקם אף בצורה יותר טובה, לא הייתה שום חדשנות בגרפיקה, בסאונד, בסוג העלילה, בפשטות המשחק או בכל תחום אחר המרכיב משחק מחשב, ב1997 (למעשה, דיאבלו כבר היה גמור ומוכן להשלח ב1996 אבל זה לא חשוב כרגע) כבר היו לא מעט משחקי תלת מימד מלא, אפילו כאלה נתמכי-חומרה (3Dfx) שלא לדבר בכלל משחקי דו-מימד עם דמויות ועצמים שצוירו בתלת-מימד (3D rendered graphics), כמו בדיאבלו. נקודת המבט האיזומטרית כבר נעשתה פעמים רבות לפני כן, בעיקר ניתן לציין את המשחק Ultima VIII: Pagan שיצא 3 שנים לפני דיאבלו - גם הוא RPG, גם הוא משוחק בגוף שלישי ונק' מבט איזומטרית, גם בו יש נשקים, קסמים, קווסטים ושאר פטריות שחורות. גם שירותי משחק באינטרנט המאפשרים למס' שחקנים לשחק ביחד היו כבר קיימים לפני דיאבלו. מערכת המלאי, הנשקים והקסמים - הכל מכל וכל כבר נעשה בעבר ולא פחות טוב.
אבל הרי זה ברור כשמש שלא בכדי זכה דיאבלו לכ"כ הרבה הערצה, פופולאריות כ"כ רבה וכ"כ הרבה פרסים ושבחים. ללא ספק זהו אחד המשחקים הטובים ביותר לתקופתו, אך איכותו לא באה מגורם אחד, אלא מן המכלול של כולם ביחד. נתחיל עם המוזיקה: דווקא לדעתי זהו הצד החלש ביותר של המשחק, למרות שהיא זכתה בפרסים ושבחים, אני לא ממש אוהב מוזיקה שמורכבת מקולות רקע ומנסה להתאים את עצמה למשחק וכזו המוזיקה בחלק גדול מן המשחק, אך לא בכולו. יוצאת דופן לחלוטין היא המוזיקה המדהימה המתנגנת בעיירה שם בעצם תבלו את רוב הזמן (תלוי בסגנון המשחק שלכם). נעבור לגרפיקה ולאיכות התמונה, בעיני זהו אחד מן הדברים המדהימים ביותר במשחק, אם נניח לרגע לאנימציות הזורמות ולמציאותיות התנועות האנושיות ונתמקד הגרפיקה עצמה - כפי שאמרתי קודם לכן, היה מצופה שמשחק בשיעור קומתו של זה יצא בתלת-מימד, אך בעצם, אם תסכלו טוב יותר, מעבר ל Hype התלת-מימדי, תבינו שבאותה תקופה (תחילת העידן התלת-מימדי) 3D מלא לא היה נראה כ"כ טוב- מעין ערבוב של מעט פוליגונים עם מעט טקסטורות שהפכו את התצוגה לפחות מציאותית מחלק ממשחקי הדו-מימד. מה גם, שכדי להציג גרפיקה תלת-מימדית חצי-נורמלית, הייתם צריכים מחשב חזק וחדיש. הגאונות של בליזארד הייתה גרפיקה יפהפיה מצויירת בתוכנות שידעו לתת נפח מציאותי לתמונות, מוצגת בדו-מימד. זה נראה מצויין אפילו ברזולוציה הנמוכה בה המשחק עושה שימוש (640x480) ודרישות החמרה היו מצחיקות - מחשבים בני שלש שנים יכלו להריץ את המשחק בקלות, כך המשחק התאים לקהל יעד גדול יותר, לא רק לחובבי החומרה (Hardware enthusiasts). שוב, זה לא שלא נראו 3D rendered graphics בעבר - נראו ואף טובים יותר (Donkey Kong Country ל- SNES, לדוגמה, עשה את זה ובגדול 3 שנים לפני).
בליזארד הצליחו לדחוס קולות מגוונים וזמן ארוך של דיבוב באיכות גבוהה לתקליטור אחד, טרם עידן הMP3 (הכל נעשה ב-Wave), וחשוב לשבח את רמת המדובבים. מקצועי לחלוטין ונעים לאוזן.
המשחקיות עצמה, החלק החשוב ביותר במשחק, מצוינת לא פחות, האווירה של המשחק שואבת אתכם פנימה, בתחילת המשחק תוכלו לבחור בין לוחם (Warrior), נוכלת (Rogue) [זה התרגום של חוברת ההדרכה הרשמית] ומכשף (Sorcerer) אך הדיאלוגים והקווסטים במשחק אינם מושפעים מבחירה זו וזהים לכל שלוש הדמויות, לכל NPC אשר בעיירה (Tristram) יש אישיות משלו וניתן לדבר עמם על הקווסטים שתקבלו ו/או על רכילות (Gossip) עירונית. יש מספר מסויים של טקסטי רכילות לכל NPC ולמרות שלא מדובר בהרבה מהם, המעט שיש יוצרים היכרות טובה עם הדמויות השונות, גם זו שמספרת את הרכילות וגם זו שעליה מרכלים, ההיכרות הזאת עם הפן האישי של הדמויות תורמת לתחושת האינטראקציה בעלילה, ביחד עם המוזיקה המדהימה, Tristram היא אחד המקומות המשרים את אחת מתחושות הרוגע החזקות ביותר שאני מכיר במשחק מחשב.
כמובן שהעיירה לבדה לא יוצרת את המשחק, המבוכים שבהם תשוטטו בחיפוש אחר אוייבים, קווסטים ואצרות מעולם לא נראו ע"י אדם אחר! כן, אני רציני, המשחק מכיל מערכת היוצרת את המבוכים באופן שונה בכל משחק, גם המאפיין הזה אינו יחודי, אך בניגוד לשאר, כאן הוא באמת הטוב ביותר שראיתי, ישנו הגיון ביצירת המפות שחייב היה להתבצע ע"י מערכת כללים מורכבת מאוד.
החפצים במשחק ובכלל זה גם הקסמים, מגוונים במידה סבירה, ישנם כמה סוגים של חרבות, גרזינים, פטישים/אלות, כמה סוגים של מגינים ושריון ואפילו כמה סוגים של קסמים, אמנם לא כולם יתאימו לדמות אותה בחרתם אך המבחר מאפשר לחרוג מן הכלי המועדף עליכם מדי פעם.
יש עוד רבות לספר על המשחק המדהים הזה אך בסופו של דבר, אם שיחקתם בו, אתם יודעים מה הוא שווה ואם לא, אני לא רוצה להרוס לכם את ההפתעה...
בקיצור, נכון לאותה תקופה זה היה המשחק הטוב ביותר ששיחקתי בו, כאשר סיימתי אותו הוא השאיר לי טעם חזק של עוד. בתחילה, התנסיתי בסוגי רמאויות שונות, בעיקר טריינרים - תכנות המשנות את ערכי המשחק השמורים בזיכרון המחשב ובכך מאפשרות שינויים משמעותיים במהלך המשחק, אך מהר מאוד התברר לי שזה לא יספיק, ועליתי חיש, למרשתת לשחק נגד (או עם) העולם שבחוץ (ואפילו כמה אנשים מישראל!), בתחילה זה היה נחמד אך בשלב מסויים הרמאויות כבר החלו לעצבן והפסקתי עם זה.
אני תמיד אזכור את דיאבלו בתור המשחק הראשון שבו שיחקתי באינטרנט.
אגב, בהורדה הזו כלול גם Hellfire, התוסף שנעשה ע"י חברת צד שלישי (לא בליזארד), אבל בכל זאת הוא מעולה, הוא מוסיף דמות חדשה (או שלוש - ראו הערות) קווסטים חדשים, קסמים, חפצים, עקרונות משחק ועוד הרבה מאוד Goodies ומאוד מומלץ לשחק בו אם אהבתם את דיאבלו.
בשורה התחתונה, אם בא לכם להזכר באותם ימים עליזים לפני יותר מעשר שנים או אם מעולם לא יצא לכם לשחק במשחק, הורידו אותו כעת, הוא שווה את זה!
תמונות(ללחוץ להגדלה):
הורדה
לחצו כאן על מנת להוריד את דיאבלו+הלפייר (שרת פרטי, 9 חלקים).
הוראות הפעלה לחלונות XP (במצב Single Player)
פריסה:
לאחר הורדת הקובץ יש לחלצו מתוך קובץ הZIP, אם אינכם יודעים כיצד לעשות זאת העזרו במדריך השלם לפריסת קבצים.
הפעלה:
אם כל שברצונכם לעשות הוא לשחק במצב Single Player ולא ב Multiplayer (כלומר, אם אינכם מעוניינים לשחק ברשת) כל שעליכם לעשות הוא להכנס לתיקיית Diablo שנוצרה מחילוץ הZIP ולהפעיל את הקובץ Diablo.exe כדי לשחק בדיאבלו או את הקובץ Hellfire.exe כדי לשחק בהלפייר - זה עד כדי כך פשוט.
הוראות הפעלה לחלונות XP (במצב Multiplayer/Battle.net)
פריסה:
לאחר הורדת הקובץ יש לחלצו מתוך קובץ הZIP, אם אינכם יודעים כיצד לעשות זאת העזרו במדריך השלם לפריסת קבצים.
הפעלה:
שימו לב, אלו הן ההוראות למשחק ברשת, אם כל שברצונכם לעשות הוא להפעיל את המשחק בצורה רגילה, אנא קראו את ההוראות שתחת הכותרת: "הוראות הפעלה לחלונות XP (במצב Single Player)"
ראשית, אני רוצה לנסות להניא אתכם מלשחק ב Battle.net - החיבור סובל מבעיות, יקח הרבה מאוד זמן למצוא מישהו לשחק איתו (באמת, כבר כמעט אין בכלל שחקני Diablo ב- Battle.net) והרימויים חוגגים, אם אתם בכל זאת נחושים לעשות זאת, עיקבו אחר ההוראות הבאות:
1. הפעילו את הקובץ MakeMultiISO.bat, לחצו על מקש להמשך והמתינו בסבלנות עד שיסיים.
2. טענו את קובץ הISO שנוצר (Multi.iso) עם דימון טולז (אם אינכם יודעים כיצד לעשות זאת קראו את המדריך לטיפול בקבצי ISO) או צרבו לתקליטור והכניסו אותו לכונן (חשוב: הקובץ שנוצר - multi.iso - אינו מכיל את המשחק, זהו רק קובץ שיאפשר לכם לשחק ברשת עם ההורדה הזו).
3. הפעילו את הקובץ "Set Multiplayer.bat" והפעילו את המשחק כרגיל.
אם ברצונכם לחזור לגרסה הפרוצה שלא מצריכה תקליטור, הפעילו את הקובץ "Set Singleplayer.bat".
הערות
1. אין צורך (וגם אין אפשרות) להתקין טלאים למשחקים, גם דיאבלו וגם הלפייר כבר משודרגים לגרסה האחרונה (v1.09 לדיאבלו ו- v1.01 להלפייר).
2. ישנו קובץ בשם command.txt בתיקייה "HF Easter Egg" - אם תעתיקו אותו לתיקייה הראשית, תקבלו בונוס בהלפייר: שתי דמויות גיבורים חדשות ושני קווסטים חדשים(מומלץ). למידע נוסף (עם ספויילרים לקווסטים החדשים) עיינו בערך המתאים בויקיפדיה.
עדכון אחרון: 6 בספטמבר 2013 בשעה 12:15 (הוסרו קישורים לא תקינים)
[Gordi]
12.12.15 - הוספת קישור לסקירה של Future Media
[/Gordi]
שם באנגלית: Diablo / Hellfire
חברה: דיאבלו: Blizzard Entertainment פיתחו והפיצו, הלפייר: Synergistic Software פיתחו, Sierra הוציאו לאור
שפה: אנגלית
שנה: 1997
מערכת הפעלה: חלונות
שם קובץ: diablohf.zip
סוג כיווץ: Zip
גודל מכווץ: 666MiB
גודל לאחר פריסה: 666MiB
מידע נוסף:
- דיאבלו במוביגיימז
- הלפייר במוביגיימז
- דיאבלו בויקיפדיה (עברית)
- דיאבלו בויקיפדיה (אנגלית)
- הלפייר בויקיפדיה (אנגלית)
- סקירת וידאו מתוך גליון 17 של Future Media
- סקירה מתוך מגזין "וויז"
- סקירה מתוך מגזין "וויז"
עזרים: שתי הערות בקשר לחוברת ההדרכה:
1. גובה הסריקה של המדריך שונה משאר המדריכים והוא גבוה יותר. ע"מ לצפות בכל הדף ברזולוציה של 1024x768 לחצו על F11 בדפדפן, דבר זה יהפוך את התצוגה לתצוגת מסך מלא (נבדק רק עם IE ו-FF). ע"מ לחזור למצב הרגיל לחצו שוב על F11.
2. זוהי חוברת ההדרכה הגדולה ביותר באתר (נכון לעכשיו) - מעל 60 עמודים אז תנו לה זמן נאות להיטען לפני שאתם מתחילים לדפדף.
סיקור
השנה היא 1997. אי שם בתחילתה אני מקבל לידי שני תקליטורים, ביחד. האחד הוא המשך של משחק ששיחקתי בו כ 3-4 שנים לפני כן, לא ממש הייתי מעריץ שלו אבל הוא היה נחמד ועד לאותו רגע לא ידעתי בכלל שיצא לו משחק המשך. המשחק השני היה משחק ששמעתי עליו הרים וגבעות, בעיקר מאדם אחד אבל באותו זמן מאוד הערכתי את דעתו. אחד מן המשחקים הללו יהפוך לימים להיות המשחק הטוב ביותר שאי פעם שיחקתי בו (כולל משחקי קונסולות, ארקייד, משחקי חברה ושאר מרעין בישין), אבל אני כאן היום, דווקא כדי לדבר על המשחק השני - Diablo.
כשהגעתי לביתי עם התקליטורים הכנסתי ראשית את Master of Orion 2, ניסיתי אותו ו... לא הבנתי כלום. יעברו שנים עד שאשלוט במשחק המסובך הזה.
הלאה: נכניס את דיאבלו, נעיין קצת בתיקייה, אהא, הנה הקובץ setup.exe, נפעיל אותו ו...

כן, למי שמשתומם מה עושה כאן שגיאה שמקבלים כשמנסים להפעיל משחק שמיועד לחלונות על DOS אולי יתפלא לשמוע שבתחילת 97 עוד לא היה לי חלונות 95. שמעתי דברים רעים עליה והנסיון שלי עם 3.11 היה מריר והסתדרתי עם DOS 6.22 מצוין. זו הסיבה שלא מיהרתי להתקין את מערכת ההפעלה הזו. אבל באותה השנייה כבר נמאס לי - מזה שנתיים שאני רואה את הודעת השגיאה הזו במגוון משחקים חדשים והקצב הולך וגדל, זהו, זה הקש ששבר את גב העוג.
אני תמיד אזכור את דיאבלו בתור המשחק שבגללו התקנתי Windows 95.
את בליזארד (החברה היוצרת) הכרתי עוד לפני כן מ Warcraft ו- Warcraft II. למעשה, הכרתי אותה גם מ Blackthorne והויקינגים האבודים אבל לא ידעתי שאת שני האחרונים היא פיתחה. כבר אז, הייתה לי חיבה אל החברה המצוינת הזו והיא רק הלכה וגדלה אבל ההיסטוריה של בליזארד ולמה היא כ"כ מצליחה הם כבר סיפור לפעם אחרת, כרגע אני רוצה להתרכז בדיאבלו: סרטוני הפתיחה של בליזארד תמיד היו ממוצעים ודיאבלו לא היה שונה, כל מה שאתם יודעים כאשר אתם מתחילים את המשחק (אלא אם קראתם את המדריך למשתמש) הוא שהגיבור אותו בחרתם חוזר לעיירה אשר חי בה בעבר רק כדי למצוא אותה במצב רעוע ביותר: רוב התושבים עזבו או מתו והמעט שנשארו (כי הם לא היו יכולים לעזוב, לא כי לא רצו) סובלים ממחסור בכל המצרכים הבסיסיים וממתקפות חוזרות ונשנות מן היצורים שצצו להם פתאום מן הכנסייה העירונית.
במהלך המשחק, תוזנו אט אט בהיסטוריה של העיירה ובעלילה הראשית כמו גם בכמה קווסטים שאינם קשורים לעלילה המרכזית, כולם נעשו בטוב טעם כפי שארחיב בהמשך.
עד היום אני זוכר בבירור מה אמרתי כשהתחלתי לשחק בפעם הראשונה: "הא, חיקוי עלוב של Ultima Underworld..." ואמנם, ישנם קווי דמיון כלשהם, הרי שני המשחקים הם משחקי RPG (ר"ת של Role Playing Game) - בשניהם יש לחימה בזמן אמת, בשניהם יש קווסטים צידיים ועלילה ראשית, בשניהם יש NPCs והכי חשוב, בשניהם יש כלי זכוכית גדולים המייצגים את המאנה(Mana) והחיוניות(Vitality).
אך לומר ש- Diablo הוא חיקוי של UW1 יהיה פשע, כפי שההיסטוריה מוכיחה - דיאבלו האפיל על אולטימה אנדרוורלד לחלוטין, הן מבחינת מכירות ופופולאריות והן מבחינת ציונים וביקורות.
אז... מה יש בו בעצם? למה באמת המשחק הזה כ"כ טוב וממכר? מה עשה אותו למשחק שהוא?
התשובה לא יכולה להיות פשוטה יותר, אך כדי להבין אותה עליכם ראשית להבין את עצמכם; לא, אין זה בולשיט אוריינטלי על ה-ין, ה-יאנג וכל מה שביניהם, מדובר פה על אחת מהתכונות הבעיתיות ביותר של האדם. בטח גם יש לה שם מפוצץ בתורת הפסיכולגיה, משהו כמו "קונפליקט רב-נסיבתי" רק שאני לא יודע אותו אז אני אנסה להסביר בשפה פשוטה:
אנשים רבים מאמינים ש "לכל דבר יש סיבה", בין אם היא משמיים, מהעולם שאחרי או מאמא-טבע. ואני אומר: קרוב, אך לא מדוייק, המשפט צריך להיות: "לכל דבר יש לפחות סיבה אחת" - כן אני מדבר על התכונה הזו של בני האדם למצוא את העיקר ולהתייחס רק אליו, כמו להעניש את האשם העיקרי למרות שהיו עוד שותפים לפשע, להאדיר שחקן אחד למרות ששחקני המשנה היו חשובים לא פחות וכו'.
דיאבלו, ככל שהייתם רוצים לשמוע את ההיפך, לא הביא שום קונספט מהפכני לעולם משחקי המחשב. כל חלק בו כבר נעשה בעבר וחלקם אף בצורה יותר טובה, לא הייתה שום חדשנות בגרפיקה, בסאונד, בסוג העלילה, בפשטות המשחק או בכל תחום אחר המרכיב משחק מחשב, ב1997 (למעשה, דיאבלו כבר היה גמור ומוכן להשלח ב1996 אבל זה לא חשוב כרגע) כבר היו לא מעט משחקי תלת מימד מלא, אפילו כאלה נתמכי-חומרה (3Dfx) שלא לדבר בכלל משחקי דו-מימד עם דמויות ועצמים שצוירו בתלת-מימד (3D rendered graphics), כמו בדיאבלו. נקודת המבט האיזומטרית כבר נעשתה פעמים רבות לפני כן, בעיקר ניתן לציין את המשחק Ultima VIII: Pagan שיצא 3 שנים לפני דיאבלו - גם הוא RPG, גם הוא משוחק בגוף שלישי ונק' מבט איזומטרית, גם בו יש נשקים, קסמים, קווסטים ושאר פטריות שחורות. גם שירותי משחק באינטרנט המאפשרים למס' שחקנים לשחק ביחד היו כבר קיימים לפני דיאבלו. מערכת המלאי, הנשקים והקסמים - הכל מכל וכל כבר נעשה בעבר ולא פחות טוב.
אבל הרי זה ברור כשמש שלא בכדי זכה דיאבלו לכ"כ הרבה הערצה, פופולאריות כ"כ רבה וכ"כ הרבה פרסים ושבחים. ללא ספק זהו אחד המשחקים הטובים ביותר לתקופתו, אך איכותו לא באה מגורם אחד, אלא מן המכלול של כולם ביחד. נתחיל עם המוזיקה: דווקא לדעתי זהו הצד החלש ביותר של המשחק, למרות שהיא זכתה בפרסים ושבחים, אני לא ממש אוהב מוזיקה שמורכבת מקולות רקע ומנסה להתאים את עצמה למשחק וכזו המוזיקה בחלק גדול מן המשחק, אך לא בכולו. יוצאת דופן לחלוטין היא המוזיקה המדהימה המתנגנת בעיירה שם בעצם תבלו את רוב הזמן (תלוי בסגנון המשחק שלכם). נעבור לגרפיקה ולאיכות התמונה, בעיני זהו אחד מן הדברים המדהימים ביותר במשחק, אם נניח לרגע לאנימציות הזורמות ולמציאותיות התנועות האנושיות ונתמקד הגרפיקה עצמה - כפי שאמרתי קודם לכן, היה מצופה שמשחק בשיעור קומתו של זה יצא בתלת-מימד, אך בעצם, אם תסכלו טוב יותר, מעבר ל Hype התלת-מימדי, תבינו שבאותה תקופה (תחילת העידן התלת-מימדי) 3D מלא לא היה נראה כ"כ טוב- מעין ערבוב של מעט פוליגונים עם מעט טקסטורות שהפכו את התצוגה לפחות מציאותית מחלק ממשחקי הדו-מימד. מה גם, שכדי להציג גרפיקה תלת-מימדית חצי-נורמלית, הייתם צריכים מחשב חזק וחדיש. הגאונות של בליזארד הייתה גרפיקה יפהפיה מצויירת בתוכנות שידעו לתת נפח מציאותי לתמונות, מוצגת בדו-מימד. זה נראה מצויין אפילו ברזולוציה הנמוכה בה המשחק עושה שימוש (640x480) ודרישות החמרה היו מצחיקות - מחשבים בני שלש שנים יכלו להריץ את המשחק בקלות, כך המשחק התאים לקהל יעד גדול יותר, לא רק לחובבי החומרה (Hardware enthusiasts). שוב, זה לא שלא נראו 3D rendered graphics בעבר - נראו ואף טובים יותר (Donkey Kong Country ל- SNES, לדוגמה, עשה את זה ובגדול 3 שנים לפני).
בליזארד הצליחו לדחוס קולות מגוונים וזמן ארוך של דיבוב באיכות גבוהה לתקליטור אחד, טרם עידן הMP3 (הכל נעשה ב-Wave), וחשוב לשבח את רמת המדובבים. מקצועי לחלוטין ונעים לאוזן.
המשחקיות עצמה, החלק החשוב ביותר במשחק, מצוינת לא פחות, האווירה של המשחק שואבת אתכם פנימה, בתחילת המשחק תוכלו לבחור בין לוחם (Warrior), נוכלת (Rogue) [זה התרגום של חוברת ההדרכה הרשמית] ומכשף (Sorcerer) אך הדיאלוגים והקווסטים במשחק אינם מושפעים מבחירה זו וזהים לכל שלוש הדמויות, לכל NPC אשר בעיירה (Tristram) יש אישיות משלו וניתן לדבר עמם על הקווסטים שתקבלו ו/או על רכילות (Gossip) עירונית. יש מספר מסויים של טקסטי רכילות לכל NPC ולמרות שלא מדובר בהרבה מהם, המעט שיש יוצרים היכרות טובה עם הדמויות השונות, גם זו שמספרת את הרכילות וגם זו שעליה מרכלים, ההיכרות הזאת עם הפן האישי של הדמויות תורמת לתחושת האינטראקציה בעלילה, ביחד עם המוזיקה המדהימה, Tristram היא אחד המקומות המשרים את אחת מתחושות הרוגע החזקות ביותר שאני מכיר במשחק מחשב.
כמובן שהעיירה לבדה לא יוצרת את המשחק, המבוכים שבהם תשוטטו בחיפוש אחר אוייבים, קווסטים ואצרות מעולם לא נראו ע"י אדם אחר! כן, אני רציני, המשחק מכיל מערכת היוצרת את המבוכים באופן שונה בכל משחק, גם המאפיין הזה אינו יחודי, אך בניגוד לשאר, כאן הוא באמת הטוב ביותר שראיתי, ישנו הגיון ביצירת המפות שחייב היה להתבצע ע"י מערכת כללים מורכבת מאוד.
החפצים במשחק ובכלל זה גם הקסמים, מגוונים במידה סבירה, ישנם כמה סוגים של חרבות, גרזינים, פטישים/אלות, כמה סוגים של מגינים ושריון ואפילו כמה סוגים של קסמים, אמנם לא כולם יתאימו לדמות אותה בחרתם אך המבחר מאפשר לחרוג מן הכלי המועדף עליכם מדי פעם.
יש עוד רבות לספר על המשחק המדהים הזה אך בסופו של דבר, אם שיחקתם בו, אתם יודעים מה הוא שווה ואם לא, אני לא רוצה להרוס לכם את ההפתעה...
בקיצור, נכון לאותה תקופה זה היה המשחק הטוב ביותר ששיחקתי בו, כאשר סיימתי אותו הוא השאיר לי טעם חזק של עוד. בתחילה, התנסיתי בסוגי רמאויות שונות, בעיקר טריינרים - תכנות המשנות את ערכי המשחק השמורים בזיכרון המחשב ובכך מאפשרות שינויים משמעותיים במהלך המשחק, אך מהר מאוד התברר לי שזה לא יספיק, ועליתי חיש, למרשתת לשחק נגד (או עם) העולם שבחוץ (ואפילו כמה אנשים מישראל!), בתחילה זה היה נחמד אך בשלב מסויים הרמאויות כבר החלו לעצבן והפסקתי עם זה.
אני תמיד אזכור את דיאבלו בתור המשחק הראשון שבו שיחקתי באינטרנט.
אגב, בהורדה הזו כלול גם Hellfire, התוסף שנעשה ע"י חברת צד שלישי (לא בליזארד), אבל בכל זאת הוא מעולה, הוא מוסיף דמות חדשה (או שלוש - ראו הערות) קווסטים חדשים, קסמים, חפצים, עקרונות משחק ועוד הרבה מאוד Goodies ומאוד מומלץ לשחק בו אם אהבתם את דיאבלו.
בשורה התחתונה, אם בא לכם להזכר באותם ימים עליזים לפני יותר מעשר שנים או אם מעולם לא יצא לכם לשחק במשחק, הורידו אותו כעת, הוא שווה את זה!
תמונות(ללחוץ להגדלה):























הורדה
לחצו כאן על מנת להוריד את דיאבלו+הלפייר (שרת פרטי, 9 חלקים).
הוראות הפעלה לחלונות XP (במצב Single Player)
פריסה:
לאחר הורדת הקובץ יש לחלצו מתוך קובץ הZIP, אם אינכם יודעים כיצד לעשות זאת העזרו במדריך השלם לפריסת קבצים.
הפעלה:
אם כל שברצונכם לעשות הוא לשחק במצב Single Player ולא ב Multiplayer (כלומר, אם אינכם מעוניינים לשחק ברשת) כל שעליכם לעשות הוא להכנס לתיקיית Diablo שנוצרה מחילוץ הZIP ולהפעיל את הקובץ Diablo.exe כדי לשחק בדיאבלו או את הקובץ Hellfire.exe כדי לשחק בהלפייר - זה עד כדי כך פשוט.
הוראות הפעלה לחלונות XP (במצב Multiplayer/Battle.net)
פריסה:
לאחר הורדת הקובץ יש לחלצו מתוך קובץ הZIP, אם אינכם יודעים כיצד לעשות זאת העזרו במדריך השלם לפריסת קבצים.
הפעלה:
שימו לב, אלו הן ההוראות למשחק ברשת, אם כל שברצונכם לעשות הוא להפעיל את המשחק בצורה רגילה, אנא קראו את ההוראות שתחת הכותרת: "הוראות הפעלה לחלונות XP (במצב Single Player)"
ראשית, אני רוצה לנסות להניא אתכם מלשחק ב Battle.net - החיבור סובל מבעיות, יקח הרבה מאוד זמן למצוא מישהו לשחק איתו (באמת, כבר כמעט אין בכלל שחקני Diablo ב- Battle.net) והרימויים חוגגים, אם אתם בכל זאת נחושים לעשות זאת, עיקבו אחר ההוראות הבאות:
1. הפעילו את הקובץ MakeMultiISO.bat, לחצו על מקש להמשך והמתינו בסבלנות עד שיסיים.
2. טענו את קובץ הISO שנוצר (Multi.iso) עם דימון טולז (אם אינכם יודעים כיצד לעשות זאת קראו את המדריך לטיפול בקבצי ISO) או צרבו לתקליטור והכניסו אותו לכונן (חשוב: הקובץ שנוצר - multi.iso - אינו מכיל את המשחק, זהו רק קובץ שיאפשר לכם לשחק ברשת עם ההורדה הזו).
3. הפעילו את הקובץ "Set Multiplayer.bat" והפעילו את המשחק כרגיל.
אם ברצונכם לחזור לגרסה הפרוצה שלא מצריכה תקליטור, הפעילו את הקובץ "Set Singleplayer.bat".
הערות
1. אין צורך (וגם אין אפשרות) להתקין טלאים למשחקים, גם דיאבלו וגם הלפייר כבר משודרגים לגרסה האחרונה (v1.09 לדיאבלו ו- v1.01 להלפייר).
2. ישנו קובץ בשם command.txt בתיקייה "HF Easter Egg" - אם תעתיקו אותו לתיקייה הראשית, תקבלו בונוס בהלפייר: שתי דמויות גיבורים חדשות ושני קווסטים חדשים(מומלץ). למידע נוסף (עם ספויילרים לקווסטים החדשים) עיינו בערך המתאים בויקיפדיה.
עדכון אחרון: 6 בספטמבר 2013 בשעה 12:15 (הוסרו קישורים לא תקינים)
[Gordi]
12.12.15 - הוספת קישור לסקירה של Future Media
[/Gordi]