דף 1 מתוך 1

מתוך ראיון עם Qbix - מפתח DOSBox

נשלח: ש' מאי 31, 2008 4:54 pm
על ידי Radioactive Grandpa
האתר Classic DOS Games ראיין את Qbix - אחד ממנהלי פרוייקט DOSBox האגדי.
הראיון התקיים לפני חודש ב-30 באפריל.

למעוניינים מובא כאן תרגום של עיקר הראיון. כמה מהתשובות שכללו מושגים מקצועיים וטכניים הושמטו על מנת להתאים את התרגום לקהל רחב יותר (ומכוון שמי שיהיה מעוניין באלו ודאי יעדיף לקרוא את הראיון בשפת המקור).
הערות המתרגם מופיעות בכחול.


היום אני מדבר עם Obix, מי שלמיטב ידיעתי מעולם לא עבד על משחק. לעומת זאת, הוא עובד על פרוייקט DOSBox המאפשר לכולנו לשחק במשחקי DOS!
ובכן, מהו תפקידך בפיתוח של DOSBox?


אני אחד משני מנהלי הפרוייקט. אני האחראי על רב הדברים שאינם קשורים לכתיבת קוד התכנה, כמו למשל לענות לשאלות כאלו. אני משגיח ש-DOSBox ישאר ב"מצב בריא", שזה כולל בין היתר: מענה לפניות דוא"ל, סקירת פאטצ'ים של קוד, ניהול הפורום, ופיתוח הקוד של DOSBox עצמו.

איך ומתי התחיל פרוייקט DOSBox?

DOSBox התחיל בתקופה בה שוחררה לציבור מערכת ההפעלה Windows 2000. מערכת ההפעלה החדשה לא אפשרה למשחקי DOS לרוץ בצורה טובה, אך במדדים של יציבות ואבטחה היה זה שיפור משמעותי, כך שהיה ברור שהמצב עתיד להשאר כך. היו אלו בשורות מרות עבור שחקני ואספני משחקי DOS ותיקים.

Harekiet באותה העת התעסק ביצירת אמולטורים שונים, z80 וכמה נוספים. הוא החליט ליצור אמולטור DOS.
Windows 2000 לא אפשרה שימוש קל בתצוגת API, אז הוא החליט ללכת על הדמיית מעבד מלאה. לאחר זמן קצר אני הצטרפתי, כאשר נעשיתי נלהב במהלך שיחותינו.

Sierra הוסיפה את DOSBox לאוספי הקווסט האחרונים שלה, ואני מניח שצוות DOSBox לא קיבל על כך תמלוגים. למרבית הפרוייקטים העובדים בצורת קוד-פתוח יש רשיון האוסר שימוש מסחרי בהם, כך שלא יוכלו לעשות רווח מעבודת היוצרים. האם זה חוקי לכלול DOSBox בתכנה מסחרית?

זה אכן חוקי. עם זאת, זה מאכזב כאשר לא יוצרים איתך קשר בנוגע לכך. במידה ומשהו אינו פועל כשורה, בסופו של דבר מבקשים מענה מאיתנו. Sierra אפילו לא הגיבה לדוא"ל ששלחנו לאחר מכן.

[זו פעם ראשונה שאני שומע על שימוש מסחרי שנעשה ב-DOSBox. לא רק שזה מדהים, גם מדהים היחס האנוכי של Sierra בנושא. ועוד לחשוב שכל מיני מקורות מתחסדים כמו אתרי משחקים מובילים טומנים ראשם בחול ומתעלמים מפריצות דרך חשובות ביותר בהיסטוריית משחקי הוידאו בכלל בטענה שטבען לעודד שימוש לא-חוקי.]

דף ה-Status מראה שהפרוייקט קרוב למאה אחוזים בהדמייה של כל מה ש-DOSBox מבצע. מהן אם כן הפסגות הבאות שנותרו ל-DOSBox לכבוש?

[הכוונה היא לדף ה-Status באתר הבית של DOSBox, המראה ש-DOSBox עומד בכל משימותיו בצורה כמעט מושלמת.]

בתקווה - Savestates. עדיין יש המון קלאסיקות שמעולם לא סיימתי, לדוגמא Dangerous Dave. כרגע אני משחק ב-Supaplex וכשאני מסתבך שניה לפני היציאה אני לעיתים מבכה על כך ש-DOSBox אינו תומך ב-Savestates...

דברים נוספים:
תאימות אף טובה יותר במשחקים.
אולי כמה אלמנטים "אקזוטיים" כמו הדמיית Glide.

[Savestates הוא מושג המקובל בתחום האמולטורים. הכוונה היא שמירה הקפאתית של הרגע הנתון, כמו Pause ואפשרות מתמדת ל-Resume. מזכיר את ה-Quicksaves של משחקים בני ימינו.]
[Glide היא טכנולוגיית תצוגה תלת-מימדית.]


כן, די קשה לסיים את Dangerous Dave. אני תמיד נעשה חמדן והולך לאזורים הסודיים, אבל בדרך-כלל נפסל בבורות הבלתי-נראים בפלטפורמות.

הורשמתי מהצורה החלקה בה פועל Windows 3.1 ב-DOSBox. אם זאת, לא הצלחתי להפעיל קולות MIDI למשל.
האם הדמיית חומרה העשויה להיות נדרשת ב-Windows 1.3 היא אחד מתחומי הפרוייקט של DOSBox, או שלמעשה מלוא ההתמקדות שלו היא בהרצת תוכנות DOS, וזה רק "בונוס" ש-DOSBox מדמה סביבת DOS בצורה מספיק טובה על-מנת להריץ גם-כן את Windows 3.x?


זהו בונוס.
לעיתים אנו עושים תיקון במיוחד עבור Windows 3.11, אבל רק כאשר אין לכך השפעה שלילית על מהירות או תאימות. MIDI מעולם לא ניסיתי, שאל בפורומים שלנו.
גרסאות נוספות של חלונות פועלות גם כן. Windows 2.x פועל, ואנחנו אפילו יודעים (ומסוגלים לתקן) מה מכשיל ב-DOSBox את Windows 1.x אבל כרגע אין לנו שום סיבה להוסיף לכך תמיכה. בשימוש ב-Disk Images אפילו ניתן להריץ את Startcraft באמצעות Windows 95 בשימוש ב-DOSBox. זה נחמד מאד, אבל לא המטרה של DOSBox.
בשימוש כמה פאטצ'ים (כרגע במעמד לא רשמי) ניתן אפילו להריץ Linux, NetBSD ו-Windows NT4 ב-DOSBox ברמה מסויימת. שזה למעשה מבחן אמת חביב להדמיית החומרה שלנו, אבל שוב, לא המטרה של DOSBox.

האם DOSBox מריץ משחקים טוב יותר, אותו הדבר, או טוב פחות על מערכת ההפעלה החדשה Windows Vista? האם DOSBox הוא פחות או יותר אינו תלוי מערכת הפעלה, או שישנה הסבירות שגרסאות עתידיות של Windows עשויות להכשיל את DOSBox או לדרוש שינויים כבדים על מנת לשמור על התאימות?

["אינו תלוי מערכת הפעלה" בתרגום חופשי מ-OS independent. המונח מתכוון לקוד שנכתב ואינו תלוי במערכת ההפעלה המריצה אותו, כלומר, הוא יכול לרוץ בכל מערכת הפעלה.]

ניתן לומר ש-DOSBox הוא אינו תלוי מערכת הפעלה, אולם יוצאת דופן היא תמיכה בכונן תקליטורים בשימוש כונן ממשי במחשב.
DOSBox ב-Vista פועל כשורה כפי שפועל ב-XP, מלבד העובדה שתמיכה בכונן תקליטורים ממשי אינה פועלת. אנחנו עובדים על זה, אך משיקולי תאימות תמיד מומלץ להשתמש ב-CUE/BIN images. אפילו על Windows XP.

אני לא צופה שגרסאות עתידיות של Windows יכשילו את DOSBox. איננו מסתמכים על התאימות במערכת ההפעלה המארחת בין כה וכה, כך שלא ידרשו שינויים.

[איכשהו יש לי תחושה ש-Microsoft יצליחו להפתיע אותנו...]

איזשהו מושג לגבי עיתוי שחרור הגרסה הבאה של DOSBox?

לא, עדיין אינני יודע מתי תצא הגרסה הבאה. לאחרונה שחררנו גרסת ביטא פנימית כדי לבחון אם השינויים שעשינו גרמו להכשלת הרצת משחק. אולם אין לנו כוונה לשחרר את הגרסה הזו לציבור.

[גרסת ביטא היא גרסה כמעט מוכנה לשחרור רשמי המופצת בדרך כלל עבור קהל מצומצם על מנת לבחון אותה ולהכין אותה לשחרור רשמי.]
[הניסוח כאן אינו ברור. האם הכוונה היא לאותה גרסת ביטא - שאין כוונה להפוך אותה לרשמית (הרי מן הסתם, אשר לשם כך ישנו תהליך ביטא), או שהשינויים שנעשו הם לשימוש פנימי ואין כוונה לאגדם לכדי הפצת גרסה רשמית?
ברם אולם, מאד לא ברור, הכיצד פוסח המראיין על השאלה החשובה יותר "מה צפוי לנו בגרסה הבאה"?]


משהו נוסף שתרצה לומר?

ברצוני להודות לך על הראיון הזה. נחמד להיות מרואיין על-ידי מישהו שרוצה לשמור על משחקי ה-DOSBox זמינים וניתנים למשחק.

תודה רבה על זמנך, ומיטב האיחולים לפרוייקט DOSBox וכל המעורבים!

Re: מתוך ראיון עם Qbix - מפתח DOSBox

נשלח: ש' מאי 31, 2008 5:11 pm
על ידי idoS
תושה :x

Re: מתוך ראיון עם Qbix - מפתח DOSBox

נשלח: ש' מאי 31, 2008 5:44 pm
על ידי Gordi
סחטיין, קבל ח"ח!
יופי של יוזמה!
:wav: