אני אנצל"ש כאן כדי לתאר את החוויה שלי מהמשחקים Cave Story ו-Shank (חלק מהמגמה שהשרשור הזה תפס, לדבר על משחקים בכלל ושהוזכרו כאן בפרט, גם אם לא "אלו המשחקים שהייתי ממליץ עליהם").
כרגיל יצאה לי הודעה כזאת ארוכה שאף אחד לא יקרא...
Shank
מבחינת הסגנון והרקע, יש לו את הטאץ' שלו. הקשר לסרט Kill Bill בכל מה שקשור לסגנון האומנותי והעלילה, התוכן וההצגה שלה (מסע נקמה בעקבות אירוע טראומטי בו צדים את דמויות המפתח, אופי הדיאלוגים ביניהן, ה"סופרמניות" של הדמויות, השטחיות הגמורה של העלילה בפני עצמה), מזכיר לי את הקשר בין להקת משינה ו-Madness... הדמיון בין השניים כל-כך מובהק שקשה לטעון לגניבה רוחנית, כי זה כל-כך קרוב שזה מסגיר מדי, too obvious; ומצד שני הוא לא מצוין במפורש בשום מקום, וגם לא מהווה רק אלמנט צדדי, מה שמקשה לקרוא לזה "מחווה".
הרושם שלי לגבי הפסקול לא השתנה ממש מהרפרוף החטוף שעשיתי עליו
כאן. הסוגה קצת הפתיעה אותי. אבל היא משתלבת יופי במשחק, עושה את העבודה, ובאופן די צנוע, מאחורי הקלעים. הפסקול לא מותיר רושם עמוק. הוא לא משהו שנשאר (עבורי) מהחוויה של המשחק אחרי שאתה מסיים איתו (אולי חוץ מ
מנגינה קליטה אחת שנדבקה לי קצת).
ולעיקר: המשחקיות. זה בטח ידוע למי שקורא את זה. מדובר במשחק פלטפורמה בסגנון שמזכיר משחקי beat 'em up אך ללא ציר עומק. מלא אויבים שמגיחים מכל כיוון כשמתקדמים במסלול המתבקש, והרבה הרבה אקשן אלים עם נשקים קרים, וכן כמה חמים שלא מהווים את העיקר. פה ושם גם כמה קטעי פלטפורמר קלאסיים, שכוללים גם ריצה (אופקית ואנכית) על קירות. מהבחינה הזו המשחק מזכיר מאוד את סדרת PoP של יוביסופט ונקודות ההשקה לא נגמרות כאן. בנוסף לעניין האקשן המשולב פלטפורמר, אלמנטים נוספים בולטים מ-PoP, שהופיעו ב-T2T הם למשל נשק השרשרת שמאפשר לחנוק אויבים בפעולה מתמשכת, ומקשי פעולה מסוימים שיש ללחוץ עליהם בחלקיק שניה ברגע שהופיעו במהלך לחימה מול בוסים ובכלל ("QTE". כמובן, זה לא ייחודי גם ל-T2T).
לטעמי המשחקיות קולחת מאוד, הקרבות מאוד זורמים וקלים למדי (התנסיתי רק ב-Normal), מה שגרם לי להמשיך ולשחק בלי לחוות תחושה מהירה מדי של מיצוי, למרות שהמשחקיות (מבחינת התפתחותה ומה שניצב מולך תוך כדי ההתקדמות במשחק) לא כל-כך מגוונת. היא מתגוונת בקושי במהלך המשחק להוציא את הבוסים שפוגשים בדרך - ולזכות המשחק ייאמר, הם לא מעטים - אבל האויבים הרגילים הם כמעט אותו דבר ובאים בהמוניהם ולאורך המשחק שוב ושוב. למרות זאת, כאמור, זה לא הפריע לי והמשחק המשיך להרגיש לי "כיף" לכל אורכו הקצר. מערכת הקרבות לא היתה מתוחכמת כמו שקיוויתי, אבל היא בכל זאת מאפשרת ביטוי של לא מעט יצירתיות בפעולה, עוד לפני שמשיגים כלי נשק שונים שגם מגוונים את האפשרויות. האמת, מערכת הקרבות אף לא היתה כל-כך ברוטלית כמו שקיוויתי, אבל אולי שנותיי קלקלו אותי ועשו אותי אדיש מדי... (יש קטע גדול שאחרי שאתה מזנק על מישהו ומשטיח אותו לקרקע, ודוקר אותו שוב ושוב עם הפגיון, בשלב כלשהו אתה פשוט תופס את הראש שלו וחובט בו שוב ושוב ברצפה. That's cool). הקטעים הטובים באמת, האלימים ממש, מתרחשים בעיקר ב-cutscenes, ושם מן הסתם זה פחות מרגש.
המשחק כאמור קצר מאוד, שזו תכונה אהודה לרוב במחוזותינו... שתי "ישיבות" נדרשו לי כדי לסיים אותו בכיף.
בשורה התחתונה, מאוד חמוד בעיני. משחק קליל וקולח (למי שיש לו גישה לסגנון כזה של לוחמה. נגיד, PoP:WW), ובסך הכל מהנה מאוד. לא מדהים, לא מופת, לא להתייחס אליו ברצינות, אבל משעשע ומומלץ למי שעשוי להתחבר לסגנון.
Cave Story
יש הבדל של שמיים וארץ בין הביקורת האובייקטיבית שהייתי עשוי לכתוב על המשחק הזה ובין הרומן הלא נגמר שלי איתו. אז מי שרוצה להסתפק בחוות דעת עניינית שידלג שתי פסקאות ל"אז עכשיו".
אחרי כל מה שנאמר עליו, התחלתי לנסות אותו, ועשיתי את זה בגישה הכי גרועה שאפשר לגשת למשחק דרכה: להתנסות כדי להתנסות. כאילו הכריחו אותי, מתוך חוסר סבלנות. איזו טעות. הדבר שהכי עצבן אותי במשחק הוא העלילה: אי אפשר לדלג עליה. כל הזמן אותם דיאלוגים כשחוזרים על קטעים קשים פעם נוספת, מוצגים באינפנטיליות האופיינית, כל ההתרחשויות הקבועות והמייגעות לפני הקרבות המתסכלים מול הבוסים. פשוט סיוט. סיימתי את המשחק לא מבין על מה כל המהומה, ואז עוד יותר שיגע אותי: שום דבר מה-unlockables בתפריט הראשי לא נפתח, או לכל הפחות חשף את עצמו כדי שאדע היכן להתחיל. הם עלו על עקב האכילס שלי, תקעו בו חץ וסובבו אותו. כמה שסבלתי לאחר מכן... כל הרמזים המובהקים האלו בגוף המשחק, ביחד עם כל ההייפ סביב המשחק מחוץ, לכך שלמעשה כל המשחק חלף מולי כשסיימתי אותו אבל פיספסתי את כולו - כל זה גרם לי לשוב על עקבותיי ולשחק בו פעם נוספת... ואז נזכרתי בעוד משהו שעצבן אותי. נדיר למדי שאני בוחר באפשרות easy כשבוחרים רמת משחק, אבל כאן ל-Cave Story היו הנחיות די ברורות בעניין...: "Best choice for first-time players", לעומת הרמה הרגילה: "For players familiar with
Cave Story". אני כמו ילד טוב פעלתי על פי ההנחיות. שקר וכזב, רבותיי. אין ב-Cave Story שום אספקט כה ייחודי של משחקיות ששחקן מצוי לא יוכל להתמודד מולו. התיאור היה צריך להיות אולי "For players familiar with platform games".
אז התחלתי שוב, הפעם נסיתי לגייס סבלנות, וברמה הבינונית. הנחתי שיש פער לא מבוטל של תכנים שלא היו נגישים לי בכלל כששיחקתי ברמה הקלה.
עדיין לא באמת הייתי סבלני לחלוטין, בכל זאת פעם שניה שאני משחק במשחק שלא ממש הלהיב אותי רק בשביל להבין על מה הרעש. אבל מכאן מתחילה התרשמות יותר אובייקטיבית. העלילה? אני יודע... "נמצאת". זה מה שאני יכול להגיד עליה. יש משהו לעקוב אחריו כשמתקדמים עם המשחק. היא לא באמת יוצרת סיפור עם החוויות שאתה עובר בפועל תוך כדי המשחק. אתה רק חושף קצת היסטוריה ואת מצב העניינים הנוכחי בעולם הסובב אותך, וזה לא סיפור מתוחכם או מרתק במיוחד. אבל הבנתי משהו נוסף שככל הנראה הפריע לחוויה החיובית שלי מהמשחק: שיחקתי על הגרפיקה המשופרת והפסקול המחודש שמציעה גרסת הפלוס (במסגרת Humble Indie Bundle 4). למרות שהגרפיקה המשופרת נעימה יותר לעין, ושגרסת ה-remastered של הפסקול (שעל כך ארחיב בהמשך) משובחת, אני מניח שהיו לזה השפעות שליליות על ההתרשמות שלי מהמשחק, וגרמו לי לבחון אותו בעיניים ביקורתיות של סטנדרטים מתקדמים יותר מסגנון ה-8bit הבסיסי והמיושן שהמשחק במקורו מנסה לחקות. למרות הכל, המשחק עדיין לא הצליח להלהיב אותי בפעם השניה, וזעפי חזר כשסיימתי את המשחק ושוב, גם ברמה הבינונית, ועדיין שום unlockable לא נחשף.... קיבינימט! כמה פעמים אני עוד צריך לשחק במשחק הזה בשביל לדעת שבאמת שיחקתי בו, לעזאזל?! בטח יש סוף חלופי, מלא יותר, שכנראה הופך את העלילה לאריג שלם ומתוחכם שמצדיק את השבחים שמרעיפים על המשחק. מה, איך?! אז hard? לעזאזל. כבר שרפתי הרבה זמן על המשחק הזה, אז...
במה כבר יתבטא ההבדל לשרוף עוד? כמובן...
הרמה הקשה, בניגוד לשקרים שתארו את הרמה הקלה והבינונית - באמת קשה, ובאופן קיצוני. דמיינו משחק כמו... אנא עארף, הוקוס פוקוס, או אלילת הויניל ממאדים, שאתה נפגע כל הזמן ובונה על השיקויים שאתה אוסף בדרך שירפאו אותך, ושחקו בו עם בילי, הלא הוא Commander Keen, כך שכל פגיעה פוסלת אותך. זה בערך המצב כשאתה משחק ברמה הזו ב-Cave Story. והתקדמתי לא רע ולא מעט, למרות שכדי לסיים את המשחק ככה אתה צריך להיות לא פחות מנינג'ה. והמשחק הזה, עם כל הכבוד, לא שווה את ההשקעה שלי להפוך לנינג'ה בו, גם אם בקהילת חסידים ענקית מצטטים ממנו פסוקים כאילו היה התנ"ך. ותוך ההבנה הזו מתגנב החשד, שגם הפעם, אני אסיים את המשחק ברמה הארורה הזו, וזה עדיין לא יקרב אותי לסוף החלופי או לתכנים המשמעותיים החבויים ששופכים על הכל אור של פאר. אז חלאס, במקום סבלנות, הפעם גייסתי את האינטרנט לטובתי, ואכן, מזל שלא התעקשתי לסיים אותו ב-hard כי זה לא היה נותן לי כלום (חוץ מתעודת נינג'ת Cave Story).
אז עכשיו, אחרי שמיציתי לדעתי באמת את כל מה שהמשחק מציע, אני חושב שאני בעמדה ראויה לבקר את המשחק, אחרי כל הסאגה הזו...
קראתי את
הדעה של תפוזי אצלנו פעם נוספת. ועוד פעם. ושוב. בהתחלה לא הבנתי על מה הוא מדבר. "השתלשלות אירועים אפשרית שונה שתגרום לעלילה להתפתח באופן שונה לחלוטין, פיתוח כזה שבסוף המשחק הרגיל הייתם רוצים שיחליף את העלילה שבה שיחקתם." - נשמע לי כמו הגזמה פראית. בקריאה חוזרת איכשהו הצלחתי להתייחס לזה ביותר סלחנות ולהסכים עם זה קצת. אבל כדי למנוע בלבולים, אני חושב שצריך לומר שמדובר במשהו נקודתי, שגם מוביל למשהו די נקודתי. זה לא משנה את המשחק, וגם לא את עלילת הסיפור הידועה. רק מרחיב אותה, לא מציג אותה באור אחר. וניתן לכך רמז מאוד ברור ונקודתי (שהצלחתי להתעלם ממנו לחלוטין אמנם), לא איזו תובנה ממהלך המשחק המתמשך כמו שמשתמע, וגם לשחקן שנחשף לרמז הזה, אני לא חושב שיכול להיות לו ברור במה דברים אמורים, ומה ההשלכות של זה. ועוד דבר: "לחשוב מחוץ לקופסה", כאמור גם מתייחס לאותו עניין נקודתי מאוד, וכל שאר העניינים הסודיים במשחק, עד כמה שיצא לי להיוודע להם, המילים "לחשוב מחוץ לקוספה" גדולות עליהם. הם פשוט סודות. (הכוכבים ב-Braid - זה מופת לחשיבה מחוץ לקופסה! זה לגמרי "what if..." שמותח את הגבולות הצפויים ל-extreme. טוב, עד כאן Braid.)
בקיצור, האמת, אני לא מבין מה בדיוק אני חושב עליו. הוא לא מדהים בעיני, זה בהחלט אפשר לומר. אבל כשאני חושב עליו באופן סכמטי אני מוצא הרבה יתרונות. יש בו בוסים מגוונים, נשקים מגוונים באמת מבחינת היכולות שלהם ואופן השימוש, סוגים רבים ושונים של אויבים והתנהגויות שונות, יש כאמור עלילה שמלווה אותך למרות שאני ממש לא מסוגל להרעיף עליה כאלו שבחים (אולי זו אשמתי ואילו הייתי מתעמק יותר הייתי מעריך יותר, אבל מסופקני. מאוד), ויש אחלה פסקול שיש הרבה מה לומר עליו... וההייפ האדיר סביב המשחק - זה עוזר מאוד להיכנס למשחק או להתמיד בו. אני חושב שהמשחק הזה ראוי להרבה יותר שבחים מכך שמדובר במשחק של איש אחד, ואולי כמחוות 8bit, לעומת הערך האובייקטיבי שלו כמשחק בכללותו. ההייפ סביבו, לטעמי, מוגזם מאוד. אבל תמיד הוא מוסיף הרבה לחוויה.
ואיך לא, כמה מילים על הפסקול... אני לא זוכר איפה קראתי את פרט הטריוויה המרתק הזה: כידוע המשחק נוצר על כל רבדיו ע"י איש אחד המכונה "פיקסל", לרבות הפסקול. פיקסל, מסתבר, חסר כל רקע מקצועי במוסיקה. הוא לא יודע לנגן על כלי כלשהו. את הפסקול הוא הלחין באיזו תכנת הלחנה בניסוי וטעיה, פשוט לפי מה שנשמע לו נכון. ובדרך הזאת הוא הלחין גם פסקול רחב מאוד (כ-40 מנגינות!), ומגוון ביותר (אין שתי מנגינות דומות מדי), שרובו גם בעל קו מלודי בולט (אני מתכוון בזה לתפקיד "סולו" ברור) ולא רק נעימות אמביינטיות, מה שהופך אותן לקליטות מאוד, והוא הצליח ליצור אווירות שונות מאוד שהולמות טוב מאוד את השלבים או הסיטואציות שהן מנוגנות בהם. בקיצור, הוא גילה כשרון רב מאוד בתחום שככל הנראה הוא מעולם לא עסק בו. די מדהים בעיני.
ולשמחתי, כל ההייפ סביב המשחק גורם לפריחת הסצינה גם בעיבודים המוסיקליים על הפסקול המקורי, אז YouTube מלא בכל מיני רמיקסים לרב המנגינות, ובזכות רוחב התופעה יש גם חומרים איכותיים ביניהם.

בנוסף לזה, יש שני פרוייקטים מקיפים בנושא שהם אוספים של רמיקסים של כמה אמנים שונים.
Cave Story Remix Project, ו-
Cave Story Remix Project 2. לא התעסקתי בהם בצורה ממוקדת. יש בהם חומרים טובים ופחות.
הפסקול המקורי מאת פיקסל, הוא כולו כאמור בסגנון 8bit פשוט [הנה
רשימת ההשמעה של גרסאות מורחבות, סוגה פופולרית ב-YouTube למכורים שאוהבים לשמוע מוסיקה בלופים... כלומר לא מדובר על הרחבה במובן הסביר של עיבוד מחודש שמרחיב את המנגינה המקורית]. מהדורת Cave Story + כללה בנוסף לגרפיקה המשופרת פסקול חדש, שנקרא בתפריט "new" [
רשימת ההשמעה, שוב גרסה "מורחבת"], שהוא למעשה הפסקול לגרסה ששוחררה ל-Wii (על גרסת הפסקול הזו אחראי כנראה Yann van der Cruyssen). הגרסה הזו שמרה הרבה מאוד מהפשטות בצלילים של גרסת ה-8bit, המנגינות זהות בבסיסן, אבל העיבודים יותר חופשיים עם כמה אינטרפרטציות מעניינות, ובעיקר הוספו הקדמות. בנוסף ל"new" שהוא הפסקול לגרסת ה-Wii, כוללת מהדורת הפלוס גם גרסת "remastered" לפסקול [
רשימת השמעה], שהוא הפסקול שהופק ל-Cave Story 3D ששוחרר ל-Nintendo 3DS, ועליה אחראי (כנראה בעיקר) Danny Baranowsky, האיש שאחראי על הפסקול של Super Meat Boy ו-The Binding of Isaac. בניגוד לגרסת ה"new", כאן העיבודים מבחינת המבנה שלהם יותר נאמנים למקור. אבל הפעם, הסאונד עשיר מאוד, ואפילו שהוא בכל זאת לא אותנטי והסינתוז מאוד ניכר ומכוון, זה כבר ממש לא סגנון ה-8bit שאפיין את המקור והפסקול ל-Wii. מה שברנווסקי עשה למוסיקה של המשחק הזה - פשוט מדהים. הוא העשיר והעמיק כל-כך הרבה מנגינות שהפכו ל-favorites שלי וזה כנראה לא היה קורה בגרסאות המקוריות [הנה שתי אהובות:
Scorching Back,
Geothermal]. ולמרות שהוא כבל את עצמו לקווים שהכתיב המקור, ושהצלילים, גם אם חופשיים בהרבה, עדיין מסגירים תמיד את "מוצאם הממוחשב", העיבודים שלו למנגינות האלו בדרך כלל עולים בהרבה באיכותם על מה שניסו כל הרמיקסרים בדמיונם הפרוע וידיהם החופשיות. הרבה כבוד והערכה ממני לאיש הזה.
ועוד מילה אחרונה בעניין, בחזרה ל
רמאות של אלו שמוכרים לך פסקול של משחקים, אני מזכיר שבחבילת Humble Indie Bundle 4, כמו חבילות רבות ונוספות שלהם,
צורפה אפשרות הורדה של הפסקול למשחק. האפשרות הזו הוכרזה בדיעבד, כך שכל עניין הפסקול היה בונוס, ולא יאה להתלונן על מתנות גם כשהן מעאפנות. אבל... קיבינימט. זה בדיוק מה שאמרתי
שם. הפסקול ש-Humble Bundle הציעו להורדה הוא של גרסת ה-"new" בלבד - המעאפנה מבין השלוש (לטעמי), שכל אוסף של גרסה יחידה אחרת היה עדיף עליה. ונניח שזה היה מסתכם בזה, אבל מה שמעצבן הוא שמה שהם עשו הוא פשוט להמיר את קבצי ה-Ogg שבתיקיית המשחק (שגם ככה הם די נגישים להשמעה ללא מאמץ משמעותי) לפורמט mp3 - וזהו זה! הקבצים נחתכים בדיוק בנקודה בה אמורים להתחיל את הלופ, אין שום פרטים בתגי הקבצים, ואפילו שמות הקבצים הם אותם שמות מערכת סתומים כפי שמופיעים בתיקיית המשחק ולא שמות המנגינות המלאים. מינימום שבמינימום שבהשקעה, פסקול כלול עאלק. פוי.
עדיין לא הספקתי לבדוק את To The Moon. מזל, חפרתי מספיק...