העבר, ההווה והעתיד של Liero, והקשר ל-Worms

הפורום הראשי של האתר. מחפשים קישור למשחק אבוד? מנסים להפעיל משחק ולא מצליחים? מצאתם קישור לא פעיל? נתקעתם במהלך משחק ואתם זקוקים לעזרה? יש לכם חידוש/הערה/הארה? זה המקום בשבילכם!

מנהלים: אופיר, Gordi, Radioactive Grandpa, Octarine, Og

סמל אישי של משתמש
Radioactive Grandpa
מנהל
מנהל
הודעות: 5893
הצטרף: ד' ספטמבר 01, 2004 4:08 am
איש קשר:

העבר, ההווה והעתיד של Liero, והקשר ל-Worms

שליחה על ידי Radioactive Grandpa » ו' דצמבר 18, 2009 6:21 am

Liero היא המלה האחרונה בכל הנושא של Real-Time Worms. הייתכן?
ציר התפתחות ארוך ומעניין למדי הביא אותנו ל-Liero רווי האקשן בזמן-אמת, שבעצם מבוסס על המשחק מבוסס התורים הידוע Worms, שנחשב למבוסס על משחק הטנקים Scorched Earth, שקיבל השראה מ-Tank Wars, שגם לא היה הראשון במשחקי הארטילריה - מראשוני הז'אנרים במשחקי המחשב שפותחו בכלל. Worms אמנם התרחק מאד מ-Scorched Earth, אבל עדיין היה ברובו כמשחק ארטילריה - משחק המבוסס על צליפות בליסטיות. ב-Liero כמעט וקברו את העקרון הזה עוד בכך שהתולעים נתחבו אל לב האדמה, מהלך די מתבקש היות ומה הטעם בצליפות בליסטיות כאשר לרשות השחקנים עומדת תנועה חופשית בכל רגע? למעשה נעקרה מ-Liero כל שליטה בעצמת המרחק של הנשקים בו. קשה להחליט אם Worms קרוב יותר לשלב המקדים לו באבולוציה, Scorched Earth, או לשלב המאוחר לו Liero, וניתן לתהות אם יש בכלל טעם למשחק כ-Worms בזמן אמת. אולם לאלו שחיכו ופיללו לכזה ברור שב-Liero טמון המון פוטנציאל בלתי מנוצל.
השנים עברו וסדרת Worms התפתחה לכל מיני כיוונים עד שבאמת הגיעה לכלל מיצוי (הגיע לשיאו ב-2005 עם Worms 4 שלחלוטין לא הצדיק מספר משלו), בעוד שהניסיון בעניין משחקיות זמן-אמת נותר לכאורה אי שם ב-1999 עם משחק חובבים. זוהי השאלה המנחה בבסיסו של מאמר זה, וזו שהולידה אצלי את הצורך לפשפש מעט ברשת ולפתוח את החידה הזו, שבבסיסה עומד הניסיון המוכר ביותר לעולם, הלא הוא Liero.

לא הרבה אנשים שאינם פינים יודעים ש-Liero לא היה הראשון מסוגו. בשנת 1997 הופץ המשחק MoleZ על-ידי קבוצת FRACTiLE הפינית, שאמנם כשמו גיבוריו הם חפרפרות ולא תולעים, אך מראש הגדיר עצמו כמעין Real-Time Worms. המשחק הציב שתיים עד ארבע חפרפרות בלב שטח אדמה בצורה המזכירה חוות-נמלים, להן ניתן לבחור שלושה מתוך מאגר מגוון של נשקים, וכולן ניתנות לשליטה רק על-ידי שחקנים אנושיים. המשחק כלל תפריטים גרפיים עשירים למדי, אפילו פסקול, ונראה טוב.
כשנה אחר-כך יוֹסָה רִייֶ-קִינֵן, גם מפינלנד, שחרר משחק כמעט זהה בשם Liero - שִלשול בפינית (אם כי מאז Worms 2 וגם ב-Liero קשה לשער לאיזה זן של תולעים הן משתייכות...), שנראה יותר כמו ניסיון תכנותי לא גמור מאשר משחק, בניגוד לקודמו שזכה לגימור מהוקצע (וליותר אנשים שעבדו עליו). עם זאת, עשה ריי-קינן במשחק כמה שיפורים קטנים במשחקיות שהפכה ליעילה, מהירה וקולחת יותר, וגם הוסיף כמה מצבי משחק מעבר ל-Death Match, ואף אפשרות ליריב ממוחשב.
מכאן שרשרת האירועים הולכת ונהיית תמוהה. שגעון ה-Liero/MoleZ כנראה הופך לאגדה בפינלנד, וכשנה לאחר מכן את שני המשחקים המקבילים פוקדת אותה טרגדיה באותה שנה (1999): לשני המפתחים קורס המחשב וקוד המקור למשחק היקר שרוכש לו עוד ועוד מעריצים אובד, וכך נכפית הפסקת הפיתוח של שני הכותרים המקוריים והנערצים לצמיתות. החלק המוזר אף יותר, הוא ש-MoleZ, שהיה מהוקצע לאין-ערוך מיריבו התולעי ואפילו שוחרר כשנה לפניו, דווקא הוא שכמעט ונמחק מעל דפי ההיסטוריה, וכל הפרוייקטים אשר ביקשו להמשיך את דרכם נשאו את שמו של Liero.

אפשר לנסות להסביר את הצלחתו של Liero על פני MoleZ בכמה דרכים. החידושים המובהקים שהכיל Liero כנראה אינם הסיבה, כיוון שמצבי המשחק החדשים שהכיל לא היו מוצלחים במיוחד ולא היו פופולריים כמו ה-Death Match הקלאסי, גם האפשרות למשחק מול יריב ממוחשב לא היתה פופולרית, מכוון שהאינטליגנציה המלאכותית גרועה וּודאי לא מספקת כמו המאבק ביריב אנושי. עם זאת, כנראה ש-Liero הכיל קסם שלא היה ב-MoleZ שמקורו דווקא בשיפורים הקטנים והנצברים במשחקיות, בין אם זו מערכת החפירה היעילה יותר, חבל הנינג'ה הנגיש שהביא לקרבות אוויריים מותחים, ובכלל בזרימה הכללית הטובה יותר של המשחק. סיבה נוספת עשויה להיות דווקא השתלשלות האירועים לאחר מכן, ההבדלים שנקטו המפתחים בגישות. מִי-קוֹ רִיטְקֱנֵן (MoleZ) לא הסכים לשתף את השרידים מקוד המקור של MoleZ. לדידו הקוד כתוב בצורה רעה והוא לא גאה בו. ריי-קינן (Liero) אמנם לא הפיץ את קוד, אך אישר לחובבי Liero שכבר היוו מעין קהילה מגובשת להפיץ גרסאות אלטרנטיביות או פרוצות של המשחק. חובבי Liero גם הקימו אתר אינטרנט רשמי ל-Liero בברכתו של היוצר, למרות שלא היה לו חלק בהקמתו. יתכן שעידודו של ריי-קינן לפיתוח דור ההמשך לעומת מה שנראה כמו התבצרות מסויימת של ריטקנן הם שהובילו לפריחה של Liero עוד לאחר שפיתוחו הופסק לצמיתות. אולם יתכן והסיבה המשמעותית ביותר טמונה בגורם מרכזי בשגשוג סצינת Liero/Molez בכלל: המשחקים היו מאד גמישים לשינויים. MoleZ הכיל עורך שלבים וכן עורך נשקים, אולם קשה לדעת אם היה גמיש לשינויים משמעותיים יותר באופי המשחק (כפי שצוין, עקב כך שמידע עליו קשה למצוא). Liero התאפיין בגמישות רבה, שמעבר לעורך נשקים ושלבים שהכיל, ניתן היה לשנות בו כמעט כל הגדרה, החל משנוי מראיהן וקולותיהן של הדמויות, וכלה בשינוי האינטליגנציה המלאכותית (גם אם לא נתמכו האפשרויות כולן במקור אלא רק לאחר שנוצרו כלי פריצה שפותחו בידי האוהדים). אם אכן היה Liero גמיש יותר מ-MoleZ היה זה עשוי להיות גורם מפתח לפריחת הגרסאות האלטרנטיביות, ויתכן שכבר עוד בגרסאות מוקדמות אלו פִתחו את האפשרות למשחק רב משתתפים ברשת - התכונה המובהקת ביותר שהפכה את קהילת Liero למשהו חי, תוסס ומתפתח הרבה מעבר לגבולות פינלנד.

הגרעין המלוכד סביב Liero החל עוד בתקופת הפיתוח שלו, בפורומים בהם היה ניתן לתקשר ישירות עם ריי-קינן, להגיב ולהציע רעיונות. הגרעין התגבש לכדי "קהילת Liero" כשנה לאחר הפסקת הפיתוח שלו (2000), אותה קהילה הם בעלי העניין בהצגת והפצת Liero לשאר העולם, פיתוח תכנים חדשים, עריכת טורנירים, יצירת גרסאות אלטרנטיביות, וכדומה. מעניין ששעת השיא של הקהילה התרחשה דווקא כשהפסקת הפיתוח של Liero המקורי הסתמנה כעובדה מוגמרת: משלא היה ל-Liero ממשיך דרך ברור, היתה זו יריית פתיחה לפיתוחים קדחתניים של גרסאות אלטרנטיביות. היה זה תור הזהב של Liero: הקהילה היתה בשיאה מבחינת גודל ופעילות בכל הרבדים, עבודת פיתוח, וגם הקמת ליגות משחק ו"קלאנים" (clans).
ה"הייפ" סביב Liero החל לדעוך כנראה בסביבות 2002. מעבר לדעיכה טבעית כבכל שיגעון-חולף, שנבעה אולי גם מכך שהפיתוחים החדשים לא ענו על הציפיות של רב הקהל בכך שלא הבשילו לכדי יורש ברור ל-Liero, מעורבות היו גם סיבות טכניות, כמו קריסה זמנית של מערכת הפורומים שכנראה היוותה מעין דבק לקהילה, ונפוצותן והשתלטותן של מערכות ההפעלה Windows 2000 ו-Windows XP בשוק, שכפי הנלמד היטב במחוזותינו, הביאו רק צרות בכל הקשור לתמיכה בישן והטוב ופגעו קשות בתנופה שצברה הקהילה (DOSBox לא נפוץ בשעתו כבימינו וגם הגרסאות המוקדמות שלו לא התמודדו עם Liero כפי שמסוגלות הגרסאות אשר ברשותנו כיום). הפורומים אמנם הושבו על כנם מאוחר יותר וכיום את Liero המקורי אנחנו יכולים להריץ מצויין, אך המומנטום אבד. יתכן שהיתה זו העת בה התגבשה קהילה חזקה בפולין, לפי הטענה, בזכות כך שעוד נפוצו שם מערכות ההפעלה Windows 98 למכביר וכך היו הפולנים האחרונים שהמשיכו לשחק ב-Liero המקורי לעומת שאר העולם.
שנה זו (2002), שדווקא סימנה את דעיכת ההתלהבות, היא שהביאה עימה פרוייקטים שאפתניים ומשמעותיים יותר מאלו שקדמו להם, וסימנו עצמם כמועמדים לממשיכי הדרך של Liero. היו אלו חידושי מקור ולא גרסאות Liero שעברו שינויים. שניים מתוכם היו Wurmz! שפותח בפולין ולבטח היווה בסיס חלופי לקהילה הפולנית, ו-Liero Open Source Project שפותח בשבדיה. שניים נוספים היו הפרוייקטים המשמעותיים ביותר בתולדות Liero. אחד מהם היה Liero Extreme שפותח באוסטרליה, והשני היה Gusanos (שלשול בספרדית) שפותח בארגנטינה.
Liero Extreme (או LieroX, LX) היה פרוייקט מוצלח מאד, אם כי שנוי במחלוקת מכוון שלא התעקש לשמר את אותה פיסיקה של המקור. המעורבים ב-LieroX כנראה החלו בהתבדלות משאר הקהילה ויצרו קהילה משלהם, שגילתה עוינות לשאר קהילת Liero.
Gusanos היה גם כן פרוייקט מוצלח ביותר, והיווה את הדגל החדש של הקהילה שכינתה את עצמה "קהילת Liero המקורי". Wurmz! הפולני הכריז עליו כממשיך הדרך כשנסגר ב-2004. גם LOSP השבדי אוחד עם Gusanos ב-2005 ונשא את שמו. היריבות בין הקהילות סימנה פרספקטיבות שונות עבורן. קהילת Liero/Gusanos איגדה את כל המשתמשים הותיקים והעיסוק בעבר, בעוד שקהילת Extreme פנתה לעתיד והיתה בסיס למשתמשים חדשים שאפילו לא נודעו אל Liero.

כמו 1999, גם 2006 היא שנה אפופת מסתורין ונשיה. Liero Extreme חדל סופית מהמשך פיתוח במתכונתו המקורית. גם הפיתוח של Gusanos לא המשיך מאז אותה שנה, ולמרות שניתנה הודעה מאת היוצר אודות הגרסה המתוכננת הבאה, זו בוששה לבוא עד הלום, כך נראה. בכלל, כל תיעוד תולדות Liero פחות או יותר מפסיק שם, ב-2006. בלי או עם קשר, פרוייקט בשם NiL שהיווה גרסה מותאמת גם לחלונות וגם ל-Linux עוד מ-1999, וכנראה החידוש המלא ("clone") הראשון שנעשה ל-Liero, ודידה לאורך כל הדרך חדל סופית מהמשך פיתוח גם בשנה זו.
למרות הגדיעה הניכרת בכל הקשור ל-Liero ב-2006, עם הפסקת הפיתוח של Liero Extreme שכאמור פנה לעתיד שחרר יוצרו את קוד המקור שלו, וכך הפך Liero Extreme ל-OpenLieroX, פרוייקט עם אתר מאד מרשים (שכנראה מעורבים בו ישראלים) שמכיל מערכת פורומים עצמאית, מערכת Wiki משלו, חומרי הדרכה ועוד, ונכון לעכשיו (שלהי 2009) פיתוחו ממשיך עד עצם היום הזה (!).

לכאורה בכך השבתי לעצמי על השאלה. המלה האחרונה של Liero לא כלתה ב-1999. הנסיון מאחורי Liero המשיך לנשב שנים אחר-כך, ואפילו שלוחה אחת פעילה עד היום. ברם אולם, אין הדבר פשוט כל-כך. השאלה המנחה היתה האם Liero היא המלה האחרונה בדבר Worms בזמן אמת והאם זו ניתנה ב-1999. כיום אנו ניצבים כעשר שנים אחרי Liero. עשר שנים של פרוייקטים שונים עם יחודים שונים וקהילות שונות, ועדיין OpenLieroX איננו שונה בהרבה מהמקור שקדם לו בעשור. יש אפוא להדגיש שמדובר בצאצא הפרוייקט שפנה אל העתיד, בפיתוח שלא מתבייש להיות חדשני, ולא בסמל שימור העבר Gusanos. מפות מגוונות, נשקים אינספור, גראפיקה משופרת, מערכות פיסיקה בהתאמה נרחבת, ועדיין זה נראה ומרגיש אותו דבר, אותה גברת בשינוי אדרת. ציינתי תחילה את סדרת Worms בכך שעברה שינויים מהותיים מעטים ביותר במרוצת השנים, אך יותר מש-Worms נשאר אותו Worms - נשאר Liero אותו Liero. בחזרה לאותה אבולוציה, אם Liero לכל תולדותיו והתפתחויותיו נשאר באותו דור, אולי זהו השלב הבא ב"אבולוציה" שהתקרב יותר למימוש הפוטנציאל, אולי להגשמת החזון של Real-Time Worms בצורה טובה יותר? מסתבר שיש משחק אחר לגמרי שהושפע מ-Liero, בשם Soldat. הצפייה ב-gameplay של Soldat כממשיכו של Liero מעוררת תהיות רבות. המשחק לוקח את עיקרון הלוחמה של Liero בסביבה מבוכית משהו (מזכירה מאד את משחק האופנועים החידתי Elasto Mania) ובאמת פותר את בעיית השליטה המוגבלת שאפיינה את Liero בכל שלביו, אך בעוד שהדמיון ל-Liero רופף למדי, הקשר ל-Worms כבר מקרי לחלוטין, במקרה הטוב. יותר מטרידה היא העובדה שהמשחק הזה יותר מכל מזכיר משהו שראינו כבר מזמן, למעשה עת צאתו של Worms הראשון ב-1995, והוא המשחק Abuse.
ההיקש מכך הוא מסקנה קודרת למדי מהפרספקטיבה של המאמר הזה: אם מעגל ההתפתחות הזה הוביל אותנו מ-Worms בחזרה למשחק פעולה שראינו כבר שנים קודם לכן - אזי Real Time Worms היא לכאורה שאיפה שגויה. Worms בזמן אמת איננו דבר נכון, מפני שהוא בין כה וכה לא יביא למיצוי הז'אנר שלו. בשביל זה יש משחקי פעולה, ומדוע לערב בכך את התולעים של Team 17 בכלל? לאורך העשור האחרון כל הפיתוחים בצירים השונים של Liero באו לשפר ולהעשיר את חויית המשחק המקורית של Liero, ולא לממש בצורה טובה יותר את עיקרון ה-Real Time Worms. הסיבה ההגיונית לכך היא שהמפתחים וכן הקהילה פשוט אהבו את המשחק יותר מהרעיון שלשמו נברא. יתכן ש-Liero היה משחק טוב ותו לא. העובדה שהוא נוצר מהסיבה שהוא נוצר היא לא יותר ממקרית, ואולי אפילו היתה בעוכריו.


אם יורשה לי לסיים בנימה פחות מרוחקת, המאמר הזה נולד מהספק שהתעורר במהלך כתיבת הסיקור של Liero - האם היה הבשורה היחידה או המשמעותית ביותר, ולכן התמקד בו ובתולדותיו (וחרג נוראות מסדר הגודל ששיערתי לו...), ולא כדי להקיף את אפיקי Real Time Worms השונים, מכוון שזה לדעתי לא המקום המתאים להם (וכפי שציינתי בסיקור, גם Liero לדעתי לא היה ראוי לבמה כאן אלמלא משמעותו היחודית והעובדה שנבנה עבור פלטפורמת DOS). יש לזכור ש-Liero היה אופן אחד שנעשה למימוש Real Time Worms, ואם זה אפוא הגיע לשיאו השנוי במחלוקת, אין להסיק מכך על נכונות כלל הרעיון מאחוריו. עם זאת, כנראה שלא היה כ-Liero (ו-MoleZ) אשר הרים את הכפפה. למרות האמור לעיל בפסקה זו, קשה לחתום את הנושא ללא אזכור לפרוייקט מיוחד בשם Project X.
1999 היתה גם השנה בה שוחרר לדעתי כותר ה-Worms הטוב ביותר בכל הזמנים, Worms Armageddon (והופתעתי לגלות שדעה זו נחשבת רווחת למדי), שהיווה קרקע פורייה לכל מיני שינויים ופריצות שנעשו על-ידי משתמשים חובבים (נשמע מוכר?). אחד הוא Project X, אשר בנוסף לשינויים בלתי שגרתיים בכל מיני נשקים גם הכיל מימד כלשהו של זמן אמת. הסרטונים שניתן למצוא ברשת אמנם באיכות גרועה ומציגים תשתית שאינה בשלה בעליל, אך תכנם מרתק ולא מזכיר אף קמעא את Liero. בדף הבית נאמר שענף הזמן-אמת של הפרוייקט הוקפא מפאת איבוד עניין. הפרוייקט כנראה הוקם רק בשנה-שנתיים האחרונות, אז אולי לא גווע לחלוטין ויש אופק להתפתחויות.
למרות שברור כי הדרישה לזמן-אמת היא איננה אפיזודה חולפת של מעטים ומזדמנים, וניכר כי דיונים כאלו היו תדירים לאורך השנים בפורומים שלהם, ב-Team 17 כנראה מעולם לא התייחסו אל העניין ברצינות חרף ההפצרות. אתר חובבים אחד שקם במטרה לאסוף מידע טכני על Worms Armageddon והרחיב את הייעוד שלו בהתמקדות רחבה יותר ובכל כותרי הדו-מימד של הסדרה, הקדיש חלק לכותר היפותטי בשם Worms Unlimited שתכליתו לאגד את כל הצעותיהם ומאוויהם של חובבי Worms לכדי כותר אחד בדו-מימד, החל בממשק ונשקים וכלה במשחקיות זמן-אמת, שגם נתן בה סימן: RTW (כמה שהיו מייעלים ראשי התיבות הללו את המאמר הזה אילו היצגתיהם קודם)... שם, בדף המוקדש כולו לדיון בסוגיה, מנסה המחבר להוכיח קיומו של שוק שיהיה מעוניין בכך וקורא ל-Team 17 לקחת את הרעיון למגרש שלהם מידי הנסיונות הפתטיים כלשונו שנעשו עד כה, ולייצר משחק שיהיה ברמה מסחרית. בנוסף לכך מציג המחבר את טענות הנגד הרווחות בסוגיית RTW הנדושה בקהילת Worms ומנסה לשלול אותן (טענות כמו "זה יהיה בלגן", "זה לא יהיה Worms", "לא תהיה אסטרטגיה" וכד'). בשורה התחתונה, הן טענות הנגד והן הסנגוריה לעומתן מתמקדות יתר על המידה בהיבטים טכניים ולא עקרוניים. אולי ניתנת כאן תשובת נגד סבירה עבור למה-לא, אך לא ניתנת תשובה עבור למה-כן: הנקודה הבעייתית שעלתה מן המאמר כאן וההתמקדות בציר הפיתוח שכבר נעשה.
"האם ליארו היא המילה האחרונה בעניין RTW" היתה השאלה המנחה בבסיס הנאמר כאן. אם כן, לא אחתום אותו בהחליפי אותה בשאלה "האם RTW היא בכלל תפישה נכונה", אלא בשאלה "מה עשוי להיות הערך המוסף חסר התחליף של RTW?".


__________________________________________________________________________
מקורות עיקריים / אתרים רלוונטיים:
- ערך Liero בויקיפדיה (וערכים נוספים)
- ויקיפדיית Liero ע"י קהילת Liero (ערכים נבחרים: Liero, Liero Community, ערכי ה-clones השונים)
- אתר Liero הרשמי
- אתר קבוצת FRACTiLE של מי-קו ריטקנן (Mikko Rytkönen)
- אתר OpenLieroX הרשמי (אתר Liero Extreme איננו קיים יותר ומפנה לזה)
- אתר Gusanos הרשמי
- אתר הפורומים של Team 17
- השוואת חוזי אקראית של Soldat לעומת Abuse להמחשת הדמיון
- ויקיפדית Worms Knowledge
- אתר Project X (סרטוני משחקיות: דוגמה 1, דוגמה 2)

סמל אישי של משתמש
Gordi
מנהל ראשי
מנהל ראשי
הודעות: 6524
הצטרף: ו' ספטמבר 27, 2002 2:19 pm
מיקום: מאחוריך
איש קשר:

Re: העבר, ההווה והעתיד של Liero, והקשר ל-Worms

שליחה על ידי Gordi » א' דצמבר 27, 2009 1:12 am

הקפצה קטנה, לטובת אלה שלא שמו לב שה-Placeholder הצמיח כנפיים והפך ל"העבר, ההווה והעתיד של Liero, והקשר ל-Worms".


יישר כח על המאמר, R.G, הוא מעמיק, מקיף ומרתק. השעות הרבות שבוודאי הושקעו בו בהחלט באות לידי ביטוי :-)
מאוד מעניין לראות איזה תהליך הז'אנר עבר, מימיו הראשונים ועד היום, שנים אחר כך.

כולי תקווה שנזכה להמשיך ולקרוא עוד מאמרים מרתקים מפרי עטך, הם איכשהו אף פעם לא מאכזבים :-)

סמל אישי של משתמש
Radioactive Grandpa
מנהל
מנהל
הודעות: 5893
הצטרף: ד' ספטמבר 01, 2004 4:08 am
איש קשר:

Re: העבר, ההווה והעתיד של Liero, והקשר ל-Worms

שליחה על ידי Radioactive Grandpa » ג' דצמבר 29, 2009 12:02 am

תודה, תודה :)

אני סקרן לדעת כמה עברו את מחסום האורך... הופתעתי מהתוצאה בעצמי. אני אופתע לטובה אם אפילו שלושה לא נרתעו ואף החזיקו מעמד...

Og
מנהל
מנהל
הודעות: 12293
הצטרף: ו' מאי 28, 2004 10:34 am
מיקום: Delta Lyncis

Re: העבר, ההווה והעתיד של Liero, והקשר ל-Worms

שליחה על ידי Og » ג' דצמבר 29, 2009 6:02 am

לא עברתי... :oops:

סמל אישי של משתמש
Radioactive Grandpa
מנהל
מנהל
הודעות: 5893
הצטרף: ד' ספטמבר 01, 2004 4:08 am
איש קשר:

Re: העבר, ההווה והעתיד של Liero, והקשר ל-Worms

שליחה על ידי Radioactive Grandpa » ג' דצמבר 29, 2009 10:09 am

תארתי לעצמי :P

סמל אישי של משתמש
ohad578
משתמש רשום
משתמש רשום
הודעות: 140
הצטרף: ה' דצמבר 29, 2005 5:19 pm

Re: העבר, ההווה והעתיד של Liero, והקשר ל-Worms

שליחה על ידי ohad578 » ג' דצמבר 29, 2009 4:51 pm

אני עברתי. מעניין ביותר

סמל אישי של משתמש
C-man
מנהל
מנהל
הודעות: 4119
הצטרף: ד' דצמבר 24, 2003 12:13 pm

Re: העבר, ההווה והעתיד של Liero, והקשר ל-Worms

שליחה על ידי C-man » ו' ינואר 01, 2010 3:09 pm

מאמר מעניין מאוד, ח"ח על ההשקעה.
לא ברור לי איך הגעת מליארו לסולדט, זה כתוב איפשהו באתר של סולדאט?

אגב, גם אני מופתע שקראתי הכל במיוחד בהתחשב שאני די עייף כרגע ומתכוון ללכת לשנ"צ.


אגב, סיימתי טירונות :P

סמל אישי של משתמש
Radioactive Grandpa
מנהל
מנהל
הודעות: 5893
הצטרף: ד' ספטמבר 01, 2004 4:08 am
איש קשר:

Re: העבר, ההווה והעתיד של Liero, והקשר ל-Worms

שליחה על ידי Radioactive Grandpa » ו' ינואר 01, 2010 3:57 pm

הקשר היה תלוש גם לי תחילה, אבל הוא לא ניתן להפרכה.
בתיאור הראשוני של Soldat באתר המשחק עצמו:
"Soldat is a unique side-view multiplayer action game. It takes the best from games like Liero, Worms, Quake and Counter-Strike and gives you fast action gameplay ....."
כשברור לנו איזה מבין הארבעה הוא באמת רלוונטי, מגיע בדיוק מאותה פלטפורמה וז'אנר, ולא סתם שם גדול ופופולרי כדי למשוך ולפנות לקהל יעד רחב יותר, ולא בכדי הוא המופיע ראשון.
הקשר גם מופיע בתיאור הראשוני של הערכים Liero ו-Soldat בויקיפדיה. בערך של Soldat הקשר מצויין שוב (אם כי על דרך אגב) בהדגשה ש-Liero היווה רכיב משמעותי בהשפעה עליו.
האמת היא שאפילו השם הוא אנלוגיה לליארו... ליארו היא הדמות אותה משחקים. סולדאט מדגיש את ההבדל: הפעם זה חייל, בן אנוש.


מזל-טוב! יאללה, אנשי המודיעין... זה טירונות זה? ;)
Let the real game begin!

סמל אישי של משתמש
dj_anubis
משתמש רשום
משתמש רשום
הודעות: 1389
הצטרף: א' ינואר 19, 2003 6:37 pm

Re: העבר, ההווה והעתיד של Liero, והקשר ל-Worms

שליחה על ידי dj_anubis » ו' ינואר 01, 2010 4:00 pm

וואו איזה עבודה עשית פה כל הכבוד :P

אני אשב לקרוא את זה יותר מאוחר, יישר כוח, GORDI לדעתי מאמר כל כך מקיף ראוי לקישור באתר עצמו, אולי לפתוח שם קטגורית "מאמרים" או משהו בסגנון הזה

באמת כל הכבוד RG :P

סמל אישי של משתמש
Radioactive Grandpa
מנהל
מנהל
הודעות: 5893
הצטרף: ד' ספטמבר 01, 2004 4:08 am
איש קשר:

Re: העבר, ההווה והעתיד של Liero, והקשר ל-Worms

שליחה על ידי Radioactive Grandpa » ו' ינואר 01, 2010 4:41 pm

תודה :)
קטגוריה כזו תיפתח רק כשיהיה מי שימלא אותה. בינתיים יציאות כאלו הן דבר אקראי לחלוטין, בין אם זה תרגום של ראיון, איזה טור שהוא לא באמת טור, כתיבת מאמר כזה. הרי זה בסופו של דבר הבעיה בכל התוכן המוסף האקראי הזה - הוא מתבסס על תדירות ואף אחד לא יכול להבטיח כזו (בטח לא אני, ובינתיים נראה שבעיקר אני עושה שטויות כאלו). קטגורית משחק השבוע היא הראיה הניצחת שלנו לזה.

Og
מנהל
מנהל
הודעות: 12293
הצטרף: ו' מאי 28, 2004 10:34 am
מיקום: Delta Lyncis

Re: העבר, ההווה והעתיד של Liero, והקשר ל-Worms

שליחה על ידי Og » ו' ינואר 01, 2010 8:31 pm

למען האמת, גם אני חשבתי כבר מזמן ולא אחת להציע קטגוריית מאמרים. לפעמים מתגבש לי בראש מאמר, כמעט בשלמותו, אבל אני יודע שלהוציא אותו בכתב יהיה הרבה יותר קשה אז אני חושש שזה לא יקרה לעולם...

סמל אישי של משתמש
dj_anubis
משתמש רשום
משתמש רשום
הודעות: 1389
הצטרף: א' ינואר 19, 2003 6:37 pm

Re: העבר, ההווה והעתיד של Liero, והקשר ל-Worms

שליחה על ידי dj_anubis » ו' ינואר 01, 2010 11:19 pm

זה יכול להתנהל כאוסף, בלי עדכון קבוע, כשיתווסף משהו, אז הקטגוריה תעודכן, סטייל ארכיון, גם אם זה יעודכן פעם בהרבה זמן, חבל פשוט שזה לא יהיה חלק בלתי נפרד מהאתר

האמת היא שניסיתי לקרוא, אבל את WORMS אף פעם לא אהבתי יותר מידי ובקושי שיחקתי, את SCORCHED EARTH שיחקתי אולי 5 פעמים, ובאמת לא התלהבתי, ו-LIERO לא שיחקתי בכלל :oops:

אז אמנם לא הבנתי יותר מידי :scratch: , אבל ההשקעה בהחלט מרשימה

סמל אישי של משתמש
Gordi
מנהל ראשי
מנהל ראשי
הודעות: 6524
הצטרף: ו' ספטמבר 27, 2002 2:19 pm
מיקום: מאחוריך
איש קשר:

Re: העבר, ההווה והעתיד של Liero, והקשר ל-Worms

שליחה על ידי Gordi » ש' ינואר 02, 2010 12:52 am

פינת מאמרים בהחלט תהיה תוספת מבורכת לאתר, אך כמו שנאמר,
Radioactive Grandpa כתב:קטגוריה כזו תיפתח רק כשיהיה מי שימלא אותה.
עוד כמה מאמרים כאלה, ואני מבטיח לייחד פינה נפרדת עבור הקטגוריה הזו.
וכמובן, ישנו גם רעיון הבלוג עליו דיברנו בעבר...

אורח

Re: העבר, ההווה והעתיד של Liero, והקשר ל-Worms

שליחה על ידי אורח » א' יולי 04, 2010 3:02 am

מאמר נהדר, נהניתי מאוד לקרוא.


שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא