הסודות האבודים ב-Aladdin ו-Lion King בגרסת ה-PC
נשלח: ה' אוקטובר 06, 2011 8:31 am
משהו שחשבתי לעשות מזמן עוד כאן, והתעורר לחיים בעקבות מחשבה אחרת שהיתה לי בראש: פרוייקט "שאילתא - המבוקשים" - (שאלות לגבי כל מיני משחקים שעדיין לא נמצאה להן התשובה, או תשובה חד משמעית, ולרכז אותן במקום מיוחד), הוא הנושא הזה.
אזהרת בריאות חמורה: מי ששני המשחקים המדוברים לא מוכרים לו או לא מעניינים אותו ממש - עלול למצוא את מותו בעקבות השתעממות למוות מקריאת הודעה זו. אנא שמרו על עצמכם, או עברו לחלק האחרון של ההודעה.
נהגתי לחשוב שאני יודע על אלאדין ומלך האריות של דיסני, משחקי ה-PC, כל מה שאפשר לדעת על המשחק. במלך האריות היה את העניין המחרפן עם החרקים חסרי המשמעות והבונוס חסר המשמעות של טימון, והבעיות האלו נפתרו ברגע שבדקתי את גרסת ה-SNES.
באלאדין חשבתי שאני יודע הכל. אבל היתה הפסילה הזו בשלב השלישי שהביאה לי את החְרוֹפה!
סוגייה מחרפנת לא פחות מהשאלה שמביאה את הג'נאנה לחוקרי לשון רבים: "למה במילה 'בגד' אין דגש ב-ד' בצורות הטיית הקניין???" זה משגע פילים!

היא מעל נקודה סמוכה לתחילת השלב, ואי אפשר לראות אותה משם, רק מההמשך. כמה ששברתי את הראש בנסיונות להשיג אותה. בחיי שנסיתי הכל.
הכל חוץ מהתשובה הכי מתבקשת, שידעתי ששם יימצא הפתרון בסופו של דבר, ולמרות זאת הדחקתי את זה כל הזמן.
אבל היתה לי סיבה טובה להאמין שההתעלמות שלי מהפתרון שהיה שם כל הזמן, מונח לי מתחת לאף, מוצדקת. ההמרה של אלאדין ל-PC שונה מההמרה של מלך האריות ל-PC! במלך האריות, זה ממש נראה אותו משחק, רק עם כמה פונקציות חסרות, חלקן מזעריות, חלקן הרבה יותר מהותיות. באלאדין זה עניין אחר: ההמרה ל-PC ממש יצרה משחק חדש. חוץ מה-HUD שהוחלף לגמרי, יש שינויים בתכונות ומאפייני הלחימה של האויבים, ויש אפילו שינויים קלים בפרופורציות של השלבים עצמם. אפילו שהם קלים, השינויים, זה עניין מהותי מאוד. חוץ מזה, הגראפיקה בגרסת ה-PC (במשחק עצמו, לא ב-HUD וכד'), למרות שחסרות בה כמה אנימציות, נראית מעט טוב יותר. שיפור. זה משחק הרבה יותר מלוטש ביחס לעצמו, אז למה שיהיו שם "פאקים" מחפירים שמותירים דברים במשחק ללא מענה, כמו שהיה במלך האריות?
ואז שמעתי שמועה על שלב בונוס שלישי במשחק, דבר שלא יתכן ככל הידוע לי. נטען שזה כתוב מפורשות בחוברת המשחק ל-Genesis. נשברתי והחלטתי לבדוק לעומק. האמון שלי בגרסת ההמרה ל-PC לעולם לא יחזור למה שהוא היה לפני כן...
בקיצור, לאחר בדיקת העניין, הסתבר שבאלאדין הם שכחו רק דבר אחד בהמרה: לשמר את ה-"Super Jump". מה זה אומר? היכולת ליפול על איזשהו חפץ מקפיץ (בעיקר התרנים בשלבים הראשון והשלישי) מנקודה גבוהה יותר, ללא קפיצה, ולקפוץ ממנו. מגיעים לגובה מטורף באמצעות ה-move הזה. ב-PC, זה פשוט לא קיים.
עכשיו, זה ש-Super Jump לא קיים ב-PC לא היה נורא כל-כך, אלמלא כל שאר הדברים שקשורים לטריק הזה (כל ה-goodies) עדיין היו שם... הפסילה הזו לעיל היא אחת מהם. פשוט אי אפשר להגיע אליה ללא ה-Super Jump, אין שום דרך אחרת. ומסתבר, אחרי שגיליתי את זה והצלחתי סופסוף להפעיל את הצ'יטים בגרסת ה-PC, שהפסילה הזו לא יחידה. יש נקודות נוספות מלאות בכל טוב שהן פשוט חסומות. אין שום דרך קונבנציונלית להגיע אליהן. אחת מהן היא הבונוס האבוד של השלב השלישי.

[תמונת פנורמה אנכית]
אחת הנקודות הכי הזויות בגילוי הזה, היא שאין תפוחים בגרסת ה-Genesis.
זה מלמד עובדה ברורה ומוזרה: מישהו בפיתוח גרסת ה-PC בפרט התכוון שיקחו את הבונוס הזה. היה אמור להיות Super Jump ב-PC מתישהו, וזה נפל לאחר מכן. וזה שוב ממחיש את הנקודה שאני מתעקש עליה מדי פעם: ה-PC היא לא סתם גרסת המרה, אלא שהושקעה בה מחשבה לפתח אותה אף יותר מגרסת ה-Genesis.
[עריכה: הייתי נמהר מדי בקביעה בעניין התפוחים. יש תפוחים בגרסת הג'נסיס, הם פשוט מופיעים ע"פ טריגר מסוים שלא יצא לי להפעיל אותו באותה בדיקה.]
לכאורה זה היה עשוי להצביע על עובדה נוספת: יש Super Jump בגרסת ה-PC, רק שטכנית היא מתבצעת אחרת ועוד לא גיליתי כיצד... אבל ההשערה הזו בטלה. ההוכחה היא שאפשר לקחת את הבונוס בשלב השלישי ב-PC באמצעות צ'יטים. ומה קורה בסוף השלב? כלום... ממשיכים לשלב הבא כאילו לא לקחנו בונוס. כלומר, אין Super Jump בגרסת ה-PC, וידעו על זה, וחשבו על זה, ואפילו הסירו את שלב הבונוס, למרות שאפשר לקחת אותו, מתוך ידיעה שללא ה-Super Jump אי אפשר לקחת אותו בין כה וכה.
אגב, זה אפילו לא עניין של חיסכון במקום, עניין ידוע בהמרות ל-PC דאז. שלב הבונוס של השלב השלישי זהה לשלב הבונוס של השלב הראשון. השלב קיים בנתוני המשחק, ואפילו קיים החפץ שצריך לאסוף בשביל להגיע אליו. רק הסירו את הקשר ביניהם. ממש סנסציה...
זהו זה. הגילוי הזה פותר מבחינתי את כל הקושיות הלא פתורות באלאדין. במלך האריות, היה משהו מאוד דומה:

עוד פסילה שאינה ניתנת להשגה בשלב השלישי של המשחק...
אפשר לגרד אותה בקצה הציפורן ע"י קפיצה תוך ריצה מאזור המקום שאני עומד עליו בתמונה, אבל לא לקחת. הפתרון זהה למה שקורה באלאדין. מתחת לפסילה יש מעין מקפצה (פיסת עור מתוחה על שתי עצמות חדות, כערסל). המכניקה שלה לא ממש ברורה בגרסת ה-PC. ב-SNES, אם קופצים עליה מהגובה שלה ומחזיקים את הקפיצה, היא לא נקרעת ומקפיצה את השחקן גבוה יותר, ואז אפשר לקחת את הפסילה. ב-PC לא הצלחתי לעשות את זה. נראה שזה גם Super Jump שנשמט... זה הופך את הפסילה הזו לדבר היחיד במשחק שבאמת לא ניתן לקחת, ככל הידוע לי. זה אמנם מוזר, אבל עם בונוס וחרקים ללא משמעות, זה לא צריך להפתיע.
תם ונשלם. נראה לי.
=====================================
התחלתי לכתוב את זה כמבוא לשרשור סיכום הבדלי הגרסאות בין ה-Genesis או ה-SNES ל-PC, של אלאדין או מלך האריות בהתאמה. אני לא יודע אם באמת אעשה את זה (בהתאם לכוח שיהיה לי, או ביקוש), אבל בינתיים זה כאן בשביל ההנצחה ושימור הידע, לעניין של חמשת האנשים בעולם שיזיז להם, וכדי להוות בעתיד סימוכין מהשאילתא לשאלות שנשאלו כאן.
אזהרת בריאות חמורה: מי ששני המשחקים המדוברים לא מוכרים לו או לא מעניינים אותו ממש - עלול למצוא את מותו בעקבות השתעממות למוות מקריאת הודעה זו. אנא שמרו על עצמכם, או עברו לחלק האחרון של ההודעה.
נהגתי לחשוב שאני יודע על אלאדין ומלך האריות של דיסני, משחקי ה-PC, כל מה שאפשר לדעת על המשחק. במלך האריות היה את העניין המחרפן עם החרקים חסרי המשמעות והבונוס חסר המשמעות של טימון, והבעיות האלו נפתרו ברגע שבדקתי את גרסת ה-SNES.
באלאדין חשבתי שאני יודע הכל. אבל היתה הפסילה הזו בשלב השלישי שהביאה לי את החְרוֹפה!
סוגייה מחרפנת לא פחות מהשאלה שמביאה את הג'נאנה לחוקרי לשון רבים: "למה במילה 'בגד' אין דגש ב-ד' בצורות הטיית הקניין???" זה משגע פילים!

היא מעל נקודה סמוכה לתחילת השלב, ואי אפשר לראות אותה משם, רק מההמשך. כמה ששברתי את הראש בנסיונות להשיג אותה. בחיי שנסיתי הכל.
הכל חוץ מהתשובה הכי מתבקשת, שידעתי ששם יימצא הפתרון בסופו של דבר, ולמרות זאת הדחקתי את זה כל הזמן.
אבל היתה לי סיבה טובה להאמין שההתעלמות שלי מהפתרון שהיה שם כל הזמן, מונח לי מתחת לאף, מוצדקת. ההמרה של אלאדין ל-PC שונה מההמרה של מלך האריות ל-PC! במלך האריות, זה ממש נראה אותו משחק, רק עם כמה פונקציות חסרות, חלקן מזעריות, חלקן הרבה יותר מהותיות. באלאדין זה עניין אחר: ההמרה ל-PC ממש יצרה משחק חדש. חוץ מה-HUD שהוחלף לגמרי, יש שינויים בתכונות ומאפייני הלחימה של האויבים, ויש אפילו שינויים קלים בפרופורציות של השלבים עצמם. אפילו שהם קלים, השינויים, זה עניין מהותי מאוד. חוץ מזה, הגראפיקה בגרסת ה-PC (במשחק עצמו, לא ב-HUD וכד'), למרות שחסרות בה כמה אנימציות, נראית מעט טוב יותר. שיפור. זה משחק הרבה יותר מלוטש ביחס לעצמו, אז למה שיהיו שם "פאקים" מחפירים שמותירים דברים במשחק ללא מענה, כמו שהיה במלך האריות?
ואז שמעתי שמועה על שלב בונוס שלישי במשחק, דבר שלא יתכן ככל הידוע לי. נטען שזה כתוב מפורשות בחוברת המשחק ל-Genesis. נשברתי והחלטתי לבדוק לעומק. האמון שלי בגרסת ההמרה ל-PC לעולם לא יחזור למה שהוא היה לפני כן...
בקיצור, לאחר בדיקת העניין, הסתבר שבאלאדין הם שכחו רק דבר אחד בהמרה: לשמר את ה-"Super Jump". מה זה אומר? היכולת ליפול על איזשהו חפץ מקפיץ (בעיקר התרנים בשלבים הראשון והשלישי) מנקודה גבוהה יותר, ללא קפיצה, ולקפוץ ממנו. מגיעים לגובה מטורף באמצעות ה-move הזה. ב-PC, זה פשוט לא קיים.
עכשיו, זה ש-Super Jump לא קיים ב-PC לא היה נורא כל-כך, אלמלא כל שאר הדברים שקשורים לטריק הזה (כל ה-goodies) עדיין היו שם... הפסילה הזו לעיל היא אחת מהם. פשוט אי אפשר להגיע אליה ללא ה-Super Jump, אין שום דרך אחרת. ומסתבר, אחרי שגיליתי את זה והצלחתי סופסוף להפעיל את הצ'יטים בגרסת ה-PC, שהפסילה הזו לא יחידה. יש נקודות נוספות מלאות בכל טוב שהן פשוט חסומות. אין שום דרך קונבנציונלית להגיע אליהן. אחת מהן היא הבונוס האבוד של השלב השלישי.

[תמונת פנורמה אנכית]
אחת הנקודות הכי הזויות בגילוי הזה, היא שאין תפוחים בגרסת ה-Genesis.
זה מלמד עובדה ברורה ומוזרה: מישהו בפיתוח גרסת ה-PC בפרט התכוון שיקחו את הבונוס הזה. היה אמור להיות Super Jump ב-PC מתישהו, וזה נפל לאחר מכן. וזה שוב ממחיש את הנקודה שאני מתעקש עליה מדי פעם: ה-PC היא לא סתם גרסת המרה, אלא שהושקעה בה מחשבה לפתח אותה אף יותר מגרסת ה-Genesis.
[עריכה: הייתי נמהר מדי בקביעה בעניין התפוחים. יש תפוחים בגרסת הג'נסיס, הם פשוט מופיעים ע"פ טריגר מסוים שלא יצא לי להפעיל אותו באותה בדיקה.]
לכאורה זה היה עשוי להצביע על עובדה נוספת: יש Super Jump בגרסת ה-PC, רק שטכנית היא מתבצעת אחרת ועוד לא גיליתי כיצד... אבל ההשערה הזו בטלה. ההוכחה היא שאפשר לקחת את הבונוס בשלב השלישי ב-PC באמצעות צ'יטים. ומה קורה בסוף השלב? כלום... ממשיכים לשלב הבא כאילו לא לקחנו בונוס. כלומר, אין Super Jump בגרסת ה-PC, וידעו על זה, וחשבו על זה, ואפילו הסירו את שלב הבונוס, למרות שאפשר לקחת אותו, מתוך ידיעה שללא ה-Super Jump אי אפשר לקחת אותו בין כה וכה.
אגב, זה אפילו לא עניין של חיסכון במקום, עניין ידוע בהמרות ל-PC דאז. שלב הבונוס של השלב השלישי זהה לשלב הבונוס של השלב הראשון. השלב קיים בנתוני המשחק, ואפילו קיים החפץ שצריך לאסוף בשביל להגיע אליו. רק הסירו את הקשר ביניהם. ממש סנסציה...
זהו זה. הגילוי הזה פותר מבחינתי את כל הקושיות הלא פתורות באלאדין. במלך האריות, היה משהו מאוד דומה:

עוד פסילה שאינה ניתנת להשגה בשלב השלישי של המשחק...
אפשר לגרד אותה בקצה הציפורן ע"י קפיצה תוך ריצה מאזור המקום שאני עומד עליו בתמונה, אבל לא לקחת. הפתרון זהה למה שקורה באלאדין. מתחת לפסילה יש מעין מקפצה (פיסת עור מתוחה על שתי עצמות חדות, כערסל). המכניקה שלה לא ממש ברורה בגרסת ה-PC. ב-SNES, אם קופצים עליה מהגובה שלה ומחזיקים את הקפיצה, היא לא נקרעת ומקפיצה את השחקן גבוה יותר, ואז אפשר לקחת את הפסילה. ב-PC לא הצלחתי לעשות את זה. נראה שזה גם Super Jump שנשמט... זה הופך את הפסילה הזו לדבר היחיד במשחק שבאמת לא ניתן לקחת, ככל הידוע לי. זה אמנם מוזר, אבל עם בונוס וחרקים ללא משמעות, זה לא צריך להפתיע.
תם ונשלם. נראה לי.
=====================================
התחלתי לכתוב את זה כמבוא לשרשור סיכום הבדלי הגרסאות בין ה-Genesis או ה-SNES ל-PC, של אלאדין או מלך האריות בהתאמה. אני לא יודע אם באמת אעשה את זה (בהתאם לכוח שיהיה לי, או ביקוש), אבל בינתיים זה כאן בשביל ההנצחה ושימור הידע, לעניין של חמשת האנשים בעולם שיזיז להם, וכדי להוות בעתיד סימוכין מהשאילתא לשאלות שנשאלו כאן.